Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czy w Polsce warto mieszkać w mieście? Cechy indywidualne wybranych miast w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.

Uczeń:

4) dyskutuje na temat zalet i wad życia na wsi i w miastach różnej wielkości oraz w wybranych regionach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia wady i zalety życia w mieście,

  • ocenia polskie miasta pod względem jakości życia ich mieszkańców,

  • omawia cechy charakterystyczne wybranych miast Polski.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Szymańska D. i in., Ranking miast w Polsce na podstawie warunków życia w świetle róznych metod pomiaru, [online], dostępny w internecie: https://repozytorium.umk.pl/handle/item/511?show=full, [w:] Mierzejewska L., Wdowicka M. (red.), Współczesne problemy rozwoju miast i regionów, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2011, s. 121–133.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do lekcji. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów, uczniowie wyjaśniają, czym jest jakość życia, od jakich czynników zależy itp.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat zalet mieszkania w mieście, uczniowie wykonują mapy myśli, które posłużą im w dalszej części lekcji.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jednej grupie przydziela rolę zwolenników mieszkania w mieście, a drugiej – przeciwników. Uczniowie przygotowują się do dyskusji, przygotowują argumenty. Nauczyciel moderuje dyskusję.

  • Uczniowie, korzystając z przygotowanych wcześniej map myśli dotyczących zalet życia w mieście oraz treści poruszonych w dyskusji, w grupach wykonują analizy SWOT dotyczące życia w mieście – określają wady, zalety, szanse i zagrożenia. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy na forum klasy.

  • Uczniowie w ramach wspólnej dyskusji wskazują najważniejsze wady i zalety mieszkania w mieście oraz na obszarach wiejskich. Oceniają polskie miasta pod względem jakości życia ich mieszkańców, charakteryzują wybrane miasta Polski.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, dokonaj porównania jakości życia w Poznaniu, Krakowie, Ełku i Kłodzku. Uwzględnij zalety i wady we wszystkich aspektach życia w tych miastach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook i mapa myśli mogą zostać wykorzystane podczas lekcji poświęconej analizie mocnych i słabych stron miejscowości zamieszkania lub dzielnicy dużego miasta oraz zagrożeń i szans jej rozwoju (zakres rozszerzony: XVI. 8).