Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czy w Polsce warto mieszkać w mieście? Cechy indywidualne wybranych miast w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
4) dyskutuje na temat zalet i wad życia na wsi i w miastach różnej wielkości oraz w wybranych regionach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia wady i zalety życia w mieście,
ocenia polskie miasta pod względem jakości życia ich mieszkańców,
omawia cechy charakterystyczne wybranych miast Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Szymańska D. i in., Ranking miast w Polsce na podstawie warunków życia w świetle róznych metod pomiaru, [online], dostępny w internecie: https://repozytorium.umk.pl/handle/item/511?show=full, [w:] Mierzejewska L., Wdowicka M. (red.), Współczesne problemy rozwoju miast i regionów, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2011, s. 121–133.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do lekcji. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów, uczniowie wyjaśniają, czym jest jakość życia, od jakich czynników zależy itp.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat zalet mieszkania w mieście, uczniowie wykonują mapy myśli, które posłużą im w dalszej części lekcji.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jednej grupie przydziela rolę zwolenników mieszkania w mieście, a drugiej – przeciwników. Uczniowie przygotowują się do dyskusji, przygotowują argumenty. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Uczniowie, korzystając z przygotowanych wcześniej map myśli dotyczących zalet życia w mieście oraz treści poruszonych w dyskusji, w grupach wykonują analizy SWOT dotyczące życia w mieście – określają wady, zalety, szanse i zagrożenia. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy na forum klasy.
Uczniowie w ramach wspólnej dyskusji wskazują najważniejsze wady i zalety mieszkania w mieście oraz na obszarach wiejskich. Oceniają polskie miasta pod względem jakości życia ich mieszkańców, charakteryzują wybrane miasta Polski.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, dokonaj porównania jakości życia w Poznaniu, Krakowie, Ełku i Kłodzku. Uwzględnij zalety i wady we wszystkich aspektach życia w tych miastach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook i mapa myśli mogą zostać wykorzystane podczas lekcji poświęconej analizie mocnych i słabych stron miejscowości zamieszkania lub dzielnicy dużego miasta oraz zagrożeń i szans jej rozwoju (zakres rozszerzony: XVI. 8).