Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Stanisław Grochowiak: Czyści jako manifest estetyki turpistycznej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje biografię Stanisława Grochowiaka,
przedstawia założenia turpizmu,
analizuje wiersz Grochowiaka Czyści, uznawany za manifest turpizmu,
wyjaśnia, w jaki sposób doświadczenia historyczne wpłynęły na poezję pokolenia Stanisława Grochowiaka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Stanisław Grochowiak: Czyści jako manifest estetyki turpistycznej”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: „Czyści”. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta: 1) czym charakteryzuje się turpizm; 2) jakie były okoliczności powstania wiersza Stanisława Grochowiaka Czyści, uznawanego za manifest turpizmu, 3) jaką informację niesie tytuł wiersza Grochowiaka w kontekście założeń turpizmu? Uczniowie odpowiadają, posiłkując się informacjami z e‑materiału.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania utworów poetyckich. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i postępują według ustalonego trybu pracy:
– Wstępne rozpoznanie. Określenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi, typu liryki oraz sytuacji lirycznej.
– Określenie tematu utworu.
– Analiza środków stylistycznych. Zwrócenie uwagi na język i styl utworu, wskazywanie, nazywanie i określanie funkcji środków poetyckiego wyrazu.
– Ukształtowanie wypowiedzi. Określenie cech gatunkowych utworu i dominanty kompozycyjnej.
– Postawienie tezy interpretacyjnej i wspólna dyskusja z przywołaniem argumentów.
– Przywołanie kontekstów: historycznoliterackich, filozoficznych, estetycznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.
Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).Pomocne w analizie wiersza mogą być ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel wskazuje grupom do wykonania wybrane ćwiczenia. Później liderzy relacjonują efekty pracy grup i dyskutują nad nimi, a nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi grup. Może ocenić pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Jacek Łukasiewicz, Grochowiak metafizyczny, „Pamiętnik Literacki” 2012/103.
Jacek Łukasiewicz, Grochowiak i obrazy, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.