Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zaokrąglanie liczby w górę lub w dół w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Nauczysz się wyszukiwać informacje spełniające kilka warunków.
Poznasz sposoby na zaokrąglanie wartości.
Dowiesz się, jak prosto wstawiać podsumowania wierszy i kolumn.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zaokrąglanie liczby w górę lub w dół w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują film z sekcji „Samouczek I” wyświetlony na tablicy. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Należysz do szkolnego Koła Ekologicznego. Przeprowadzacie akcję, która polega na sadzeniu nowych drzew. Podzieliliście się na trzy zespoły. Twoim zadaniem jest prowadzenie raportu z całego projektu. Utwórz arkusz, który będzie zawierał daty, numer zespołu oraz liczbę drzew, jaką udało się posadzić danego dnia. Oblicz, ile razy w ciągu tego okresu każdy z zespołów sadził drzewa. Który z nich posadził więcej sadzonek?” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.
Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Samouczek I”, czyta treść polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Oblicz, ile razy udało się posadzić więcej drzew niż wynosiła średnia”. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1: „Ciocia poprosiła cię o pomoc w sklepie. Potrzebuje zaokrąglić każdą cenę produktu w taki sposób, by ostatnią cyfrą w rozwinięciu dziesiętnym zawsze była 9, (np. 10 -> 9,99, 7,50 -> 7,59). W jaki sposób jej pomożesz?” z „Samouczka II”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Ciocia zmieniła zdanie. Teraz chciałaby zaokrąglić każdą cenę (tę początkową) do liczb całkowitych. Jeżeli wartość zaokrąglona wyszła parzysta zaokrąglamy ją do liczb nieparzystych, a jeżeli nieparzysta to do parzystych.” z sekcji „Samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku przejdą do części z sekcji „Samouczek III”. Każdy z uczniów samodzielnie zapoznaje się z udostępnionym materiałem. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia uczniom zawarte w nim zagadnienia.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie proponują alternatywny sposób rozwiązania problemu postawionego w sekcji „Samouczek II”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Samouczek III” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.