Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Nawiązania do Makbeta Williama Szekspira w Balladynie Juliusza Słowackiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje fragmenty Makbeta Williama Szekspira i Balladyny Juliusza Słowackiego.
ocenia podobieństwa konstrukcji postaci, zwracając uwagę na ich motywacje.
wskazuje podobieństwa w budowaniu fabuły i nastroju dramatów.
na przykładzie Balladyny i Makbeta określa cechy wspólne dla dramatu romantycznego i dramatu szekspirowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Nawiązania do Makbeta Williama Szekspira w Balladynie Juliusza Słowackiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa myśli” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel proponuje szybką burzę mózgów: uczniowie ustalając, co łączy Makbeta i Balladynę. Na tablicy powstaje mapa myśli, która obrazuje te związki. Prowadzący informuje uczniów, że praca podczas lekcji będzie polegała na analizie nawiązań do Szekspirowskiego Makbeta, które można znaleźć w Balladynie Słowackiego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że praca z multimediami będzie przebiegała w parach. Wyświetla mapę myśli, a następnie prosi o odczytywanie kolejnych poleceń. Uczniowie ustalają odpowiedzi, a nauczyciel prosi przedstawicieli zespołów o przedstawienie propozycji odpowiedzi.
Uczniowie przystępują do rozegrania gry edukacyjnej. Wskazane przez nauczyciela osoby odczytują pytania. Grupy mają chwilę na ustalenie poprawnej odpowiedzi, a następnie zgłaszają swoją gotowość do ich udzielenia. Nauczyciel może ocenić aktywność uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta, czy ustalenia dotyczące nawiązań między Makbetem a Balladyną, których dokonali uczniowie we wstępnej fazie lekcji, potwierdziły się podczas pracy na lekcji. Uczniowie uzupełniają mapę myśli na tablicy i notują ją w zeszycie.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Zastanów się i wskaż inne teksty kultury, których motywem przewodnim jest zbrodnia lub żądza władzy.
Materiały pomocnicze:
Wiktor Weintraub, „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, „Pamiętnik Literacki” 1970/61.
Juliusza Słowackiego przekład „Makbeta”. Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej, z. 5.