Numer e‑materiału: 3.1.5.3

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ein Tag in meinem Leben/Jeden dzień z życia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat czynności dnia codziennego.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje swój poranek w dni powszednie;

  • opowiada, jak zadbać o dobry humor rano;

  • przedstawia zalety i wady planowania dnia.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z filmem;

  • aktywizująca: burza mózgów, gra Detektyw;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • karteczki z czynnościami do gry Detektyw,

  • multimedium (film),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie skojarzeń do pojęcia Tagesablauf oraz Morgenmuffel. Następnie omawia zgromadzone pomysły.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z fragmentami tekstu w Übung 1 w części Przeczytaj, a następnie czytają tekst Wie meistert ein Morgenmuffel einen vollen Tagesablauf? i dopasowują odpowiednio brakujące fragmenty. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Was hast du aus dem Text erfahren? Wovon handelt der Text? Wer ist ein Morgenmuffel? Wie zeigt sich, dass diese Person ein Morgenmuffel ist? Uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2 w części Przeczytaj. Uczniowie zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu – porady dotyczące wczesnego wstawania, które zostały wymienione w tekście.

  • Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik.

  • Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia zagadnienia gramatycznego przez uczniów i rozpoczyna krótkie ćwiczenie. Nauczyciel mówi, np.: Wenn ich früh aufstehen muss, benutze ich meinen Wecker. Następnie prosi uczniów o dokończenie podobnego zdania: Wenn ich früh aufstehen muss, ... Nauczyciel podaje kolejny przykład: Sooft mein Wecker klingelt, bin ich irritiert. Uczniowie kończą wypowiedź: Sooft mein Wecker klingelt, ... Kolejny przykład prezentowany przez nauczyciela: Ich schlafe, bis mein Wecker klingelt. Uczniowie proponują zakończenie wypowiedzi Ich schlafe, bis ...

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia zagadnienia gramatycznego (zdania okolicznikowe czasu) z tego e‑materiału. Uczniowie wykonują najpierw samodzielnie Übung 3 w części Przeczytaj, a następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami kolegi/koleżanki.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: In welchen Situationen sagt ihr: „Das war ein gelungener Tag”? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na porady w Übung 1 w części Film, dotyczące planowania przebiegu dnia. Nauczyciel pyta: Welche Tipps findet ihr am besten? Welche Tipps könntet ihr anwenden? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium (film). Podczas oglądania filmu zaznaczają, które z wymienionych wskazówek w Übung 1 wymienia także Laura w swoim vlogu.

  • Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści filmu, wykorzystując do tego Übung 2 w części Film. Uczniowie łączą części wypowiedzi w taki sposób, aby były zgodne z treścią filmu.

  • Uczniowie zapoznają się z Übung 3 w części Film. Na osobnych karteczkach opisują, co robią rano w dni powszednie. Nauczyciel zbiera opisy, tasuje kartki i rozdaje uczniom. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z opisem czynności porannych, przedstawionych przez kolegę/koleżankę. Wybrane osoby odczytują wypowiedź kolegi/koleżanki na forum klasy.

  • Nauczyciel wyjaśnia zasady gry Detektyw. Uczniowie dobierają się w pary. Jeden uczeń z pary otrzymuje wykaz czynności, które wykonuje w ciągu dnia. Musi je przedstawić pantomimicznie. Kolega jest detektywem, który go śledzi. Obserwując kolegę opowiada, gdzie śledzony jest i co robi w ciągu dnia. Uczniowie w parach po otrzymaniu zadania krótko przygotowują się do odegrania scenki. Każda para otrzymuje inny zestaw czynności. Następnie chętne pary wychodzą na środek, jeden z uczniów pokazuje, a drugi informuje klasę, co robi jego kolega.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa zapoznaje się z Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Uczniowie dyskutują w grupie na temat najlepszych sposobów na to, aby rano wstać w dobrym humorze oraz przygotowują wspólne propozycje i argumentację. Przedstawiciele grupy prezentują wypowiedź na forum klasy.

Praca domowa

  • Uczniowie tworzą wpis na bloga, w którym opisują wady i zalety planowania dnia (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu

  • Przed lekcją: Uczniowie tworzą fiszki do tytułu filmu: Tipps zur Zeitplanung. Uczniowie wymieniają się fiszkami, powtarzając w ten sposób słownictwo.

  • W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie, pracując w parach, przygotowują wywiad z Laurą, który prezentują na forum klasy.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Na podstawie vloga Laury uczniowie nagrywają krótki film lub przygotowują prezentację, w której opisują swój dzień.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec