Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Do You Do in Your Free Time? / Co robisz w wolnym czasie?

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treść nauczania – cele szczegółowe I.1, I.5, II.2, II.5, III.1, III.4, III.7, V.2, V.5

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu różnych hobby i pasji.

  2. Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat pasji różnych osób i powodów, dla których wybrały one swoje hobby.

  3. Uczeń potrafi opisać nowe hobby w e‑mailu skierowanym do kolegi/koleżanki z zagranicy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat różnych hobby i pasji.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat możliwych sposobów spędzania wolnego czasu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/filmem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagą uczniów na zdjęcie przedstawiające członków rodziny grających w grę planszową, prosi uczniów o opisanie zdjęcia i odpowiedź na pytanie, jak czują się osoby na fotografii. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, czy podejmują którąś z aktywności wymienionych w Exercise 1. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Me and My Family – Our Free Time?, aby odpowiedzieć na pytanie nauczyciela: What hobby does each member of Tim’s family have? Chętna osoba wykonuje na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Me and My Family – Our Free Time? i prosząc o pomoc nauczyciela lub używając słownika, wyjaśniają niezrozumiałe wyrazy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) i porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie wskazują na podobieństwa i różnice w sposobie spędzania wolnego czasu między nimi a koleżanką/kolegą z pary.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie układają puzzle w Exercise 1 (Film).

  7. Uczniowie oglądają film, po czym wykonują Exercise 2–5 (Film). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie odpowiadają w parach na pytanie z Exercise 6 (Film). Starają się uzasadnić wypowiedź. Następnie na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have a new hobby. Write an email to your friend in London and:

  • describe what it is;

  • write why you like it;

  • invite him/her to do it together.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując informacje zawarte w filmie z e‑materiału, uczniowie przygotowują prezentację. Zawierają w niej propozycje różnego rodzaju hobby wraz z ich krótką charakterystyką. Dodatkowo uczniowie uwzględniają kilka nowych sugestii spędzania wolnego czasu.