Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ środowiska przyrodniczego na przemysł i handel zagraniczny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa czwarta

PODSTAWA PROGRAMOWA

XIX. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka na przykładzie wybranych obszarów: związki rolnictwa z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi, związek przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego z zasobami surowców mineralnych, sposoby pokonywania przez człowieka przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej, zmiany znaczenia środowiska przyrodniczego w rozwoju społeczno‑gospodarczym regionów.

Uczeń:

2) wyjaśnia związki między występowaniem surowców mineralnych a kierunkami rozwoju przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • Charakteryzuje przyrodnicze czynniki lokalizacji przemysłu.

  • Określa związki między występowaniem surowców mineralnych a kierunkami rozwoju przemysłu.

  • Ocenia wpływ występowania i eksploatacji surowców mineralnych na rozwój gospodarczy i strukturę handlu zagranicznego.

  • Charakteryzuje różne modele rozwoju gospodarczego, uwzględniające handel nieprzetworzonymi surowcami mineralnymi.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w większych grupach, praca wszystkich uczniów w klasie

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), atlas szkolny

Materiały pomocnicze

Geografia gospodarcza świata, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 1999.

Geografia ekonomiczna, Wyd. Wolters Kluwer, 2020.

Dane Światowej Organizacji Handlu, [online], dostępny w internecie: https://data.wto.org/ [dostęp: 20.04.2021].

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z tekstem e‑materiału, zwłaszcza danymi statystycznymi.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie w tematykę zajęć – nauczyciel w interakcji z uczniami prowadzi krótką pogadankę na temat przyrodniczych uwarunkowań rozwoju przemysłu i rozmieszczenia okręgów surowcowych.

Faza realizacyjna

  • Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania;  wykonanie poleceń do grafiki interaktywnej; każda grupa wykonuje jedno polecenie wskazane przez nauczyciela lub przyznane drogą losowania.

  • Praca w grupach – przy pomocy mapy świata, dotyczącej rozmieszczenia importu i eksportu światowego, uczniowie analizują dane z grafiki interaktywnej, prowadzą dyskusję, a następnie wykonują działania zawarte w poleceniach.

  • Prezentacja wyników na forum klasy – przedstawiciele grup wskazanych przez nauczyciela referują rezultaty prac, uczniowie z grup realizujących to samo polecenie wprowadzają uzupełnienia; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania ukierunkowujące.

  • Dyskusja z udziałem zespołu klasowego po zakończeniu wszystkich prezentacji mająca na celu podsumowanie informacji i określenie związków przyczynowo‑skutkowych między występowaniem surowców mineralnych, rozmieszczeniem przemysłowych okręgów surowcowych, rozwojem wybranych gałęzi przemysłu i strukturą handlu zagranicznego.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Przypomnienie celów zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Praca pisemna: Określ związki przyczynowo skutkowe między występowaniem surowców mineralnych, rozmieszczeniem przemysłowych okręgów surowcowych, rozwojem wybranych gałęzi przemysłu i strukturą handlu zagranicznego w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia. Można ją także wykorzystać na lekcji o dynamice eksportu i importu (zakres podstawowy, IX. 3).