Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Blender – tworzenie animacji
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jaką rolę pełni komponent
Rigid Bodyi jakie parametry można za jego pomocą ustawiać.Zaimplementujesz teksturę nieba.
Dodasz realistyczne animacje obiektów 3D.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z zainstalowanym programem Blender.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Blender – tworzenie animacji”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Uczniowie w formie burzy mózgów wymieniają cechy, jakie według nich musi spełniać animacja 3D symulująca ruch rzeczywistych obiektów. Wybrana osoba zapisuje pomysły na tablicy w formie mapy myśli.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. W celu sprawdzenia przygotowania uczniów do lekcji, nauczyciel zadaje pytania odnoszące się do treści w sekcji „Przeczytaj”, np.: Do czego służy komponent
Rigid Body? Jakie typy mogą mieć obiekty z dodanym komponentemRigid Body? Jakie kształty kolizji możemy zastosować w programie Blender? itd. W razie potrzeby uczniowie ponownie zapoznają się z treścią tej sekcji.Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z filmem z sekcji „Film edukacyjny”. Następnie w zespołach dwuosobowych tworzą projekt, w którym obiekt, na który oddziałuje grawitacja, spadnie z kilku stopni, a po drodze lub w trakcie potrąci kilka pomniejszych obiektów. Wszystkim obiektom nadają różniące się od siebie materiały. Następnie dodają do sceny niebo.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1‑6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”..
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.