Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.13.5
Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Unsere Welt früher und heute / Nasz świat dawniej i dziś
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat rozwoju cywilizacji i ochrony środowiska
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje informacje zapisane na czacie;
poda przykłady niemieckich wynalazków;
opisze wynalazek.
Cele motywacyjne:
uczeń czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie i doświadczenia ucznia są ważnym elementem lekcji;
uczeń uczy się przez zabawę;
uczeń sam decyduje, czego będzie się uczył w domu, poprzez wybór pracy domowej, co wspiera jego autonomię.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;
wykorzystywanie wskazówek pozajęzykowych;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, czytanie tekstu, wyjaśnianie;
praktyczna – opis fotografii, odpowiedzi na pytania;
aktywizująca – gry dydaktyczne, katalog interaktywny, burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
karteczki do zapisywania nazw wynalazków,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi o opisanie zdjęcia z Wprowadzenia, zadając pytania sugerujące: Was siehst du auf dem Bild? Welche Sachen benutzt diese Person? Warum?, oraz o podanie słów, które uczniowie z nim kojarzą.
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat niemieckich wynalazków. Pyta uczniów, jakie znają wynalazki z innych krajów: Welche Erfindungen aus anderen Ländern kennt ihr?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią czata w sekcji Przeczytaj, w razie potrzeby korzystają ze słowniczka.
Uczniowie sprawdzają stopień szczegółowego rozumienia tekstu (Übung 1, 2 w części Przeczytaj); następnie w parach reagują w sytuacjach komunikacyjnych (Übung 3).
Uczniowie podczas pierwszego wysłuchania dialogu w części Plik audio tworzą listę wynalazków, o których była w nim mowa; porównują swoją listę z nazwami wynalazków w Übung 1.
Uczniowie po drugim wysłuchaniu dialogu sprawdzają stopień jego zrozumienia, wykorzystując do tego Übung 2 w części Plik audio, a następnie w parach odczytują opisy wynalazków i podają ich nazwy (Übung 3).
Uczniowie w parach losują jedną z nazw wynalazków zapisanych przez nauczyciela na karteczkach i odpowiadają na pytanie Was verdanken wir dieser Erfindung? Swoje wypowiedzi prezentują na forum, a następnie porównują je z propozycjami odpowiedzi z Aufgabe 5 w części Sprawdź się.
Uczniowie przyglądają się zdjęciu do Aufgabe 4 w części Sprawdź się i notują kilka pytań związanych z ilustracją, np. Wo sind die Personen? Was machen sie? Warum gibt es auf dem Tisch so viele Laptops? W parach próbują udzielić odpowiedzi na zanotowane pytania, a następnie uzupełniają opis zdjęcia zgodnie z Aufgabe 4 w części Sprawdź się.
Każdy uczeń losuje karteczkę z zapisaną cyfrą 1, 2 lub 3. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej Aufgabe 1 z części Sprawdź się, uczniowie z karteczką oznaczoną cyfrą 1 uzupełniają zdania właściwymi wyrazami. Uczniowie z karteczką oznaczoną cyfrą 2 najpierw przedstawiają swoje propozycje uzupełnienia dialogu w Aufgabe 2, a następnie porównują je z wyrazami zamieszczonymi pod tekstem. Uczniowie z karteczką oznaczoną cyfrą 3 podają w języku polskim znaczenie słów/zwrotów dotyczących wynalazków zapisanych w języku niemieckim (Aufgabe 3).
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, by każdy uczeń zastanowił się, bez których urządzeń elektronicznych trudno byłoby wyobrazić sobie współczesne życie: Ohne welches elektronische Gerät kannst du nicht leben und warum? Uczniowie wymieniają nazwy wybranych urządzeń i uzasadniają swój wybór. To ułatwi uczniom wykonanie pracy domowej.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji? Oczekuje od uczniów wymienienia wyrazów i struktur, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla nich.
Praca domowa
Uczniowie formułują wpis na forum, w którym opisują wybrany przez siebie wynalazek (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie zapisują hipotezy do tematu dialogu w części Plik audio;
w trakcie lekcji: uczniowie prezentują swoje hipotezy i porównują je z treścią dialogu;
po lekcji: uczniowie tworzą interaktywny katalog wybranych przez siebie niemieckich wynalazków.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0