Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.1.7
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Auf der Suche nach Vorbildern / W poszukiwaniu wzorów do naśladowania
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat autorytetów oraz kryteriów, jakimi ludzie kierują się przy ich wyborze
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
zapoznaje się z informacjami na temat osób z krajów DACHL, które uchodzą za autorytety;
wyjaśnia, za co są podziwiani ludzie i z jakiego powodu mogą być autorytetami dla innch;
opisuje osobę, która jest dla niego autorytetem.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca – praca z tekstem, praca z katalogiem interaktywnym;
aktywizująca – burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
karteczki z listą przymiotników.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozdaje uczniom na kartkach listę 20 przymiotników określających pozytywne cechy charakteru, np.: fleißig, attraktiv, gepflegt, erfolgreich, intelligent, klug, mutig, itd. i prosi ich o zaznaczenie trzech cech, które najbardziej cenią u ludzi. Dwaj uczniowie zbierają karteczki, liczą głosy przy poszczególnych cechach i podsumowują wyniki ankiety na forum klasy.
Nauczyciel pyta: Warum haben die meisten von euch … gewählt? Warum ist diese Eigenschaft wichtig? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem wprowadzającym.
Nauczyciel pyta: Wodurch sollten sich Autoritäten charakterisieren? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wypowiedziami w Übung 1 w części Przeczytaj i pyta: Welcher Aussage stimmt ihr zu? Wybrani uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem Gibt es heute noch überhaupt Vorbilder?, a następnie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, która osoba wymieniona w tekście wyraziła daną opinię na temat autorytetów, które informacje są zgodne z treścią tekstu, oraz uzupełniają wypowiedź wyrazami z tekstu.
Nauczyciel zapisuje na tablicy tytuł tekstu jako pytanie do uczniów Gibt es heute noch überhaupt Vorbilder? oraz prosi ich o napisanie odpowiedzi na postawione pytanie – własnego posta, którego chcieliby dołączyć do wypowiedzi innych osób z tekstu. Uczniowie zawieszają karteczki z wypowiedziami na tablicy, tworząc klasowe forum na temat autorytetów. Wybrani uczniowie odczytują wypowiedzi uczniów na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Uczniowie zapoznają się z Übung 1 w części Katalog interaktywny i wspólnie wyszukują informacji w internecie na temat osób, których nazwiska zostały podane w ćwiczeniu, a następnie przyporządkowują nazwy zawodów do tych osób i oglądają ich zdjęcia.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ilustracjami w katalogu i pyta: Welche Gebiete werden auf den Bildern dargestellt? Kennt ihr Personen, die besondere Persönlichkeiten auf diesen Gebieten sind? Könnt ihr Beispiele für Autoritäten in diesen Bereichen aus den deutschsprachigen Ländern geben? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy, a nauczyciel zapisuje nazwiska podanych przez nich osób na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z treścią katalogu (opisami osób będących mistrzami w swojej dziedzinie z krajów DACHL).
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu, wykorzystując do tego Übung 1–2 w części Katalog interaktywny. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią multimedium oraz których osób dotyczą.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy oraz prosi każdą grupę o zapoznanie się z Übung 3 w części Katalog interaktywny. Następnie prosi, aby każda grupa wyjaśniła, za co są podziwiani ludzie i wybrała jedną lub dwie osoby z katalogu, co do których zgodzi się, że są osobami godnymi naśladowania oraz zebrała argumenty za tym przemawiające. Przedstawiciele grupy prezentują wyniki pracy w grupie na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Aufgabe 1 w części Sprawdź się. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, przypominając sobie poznane na lekcji wyrazy dotyczące tematu Autoritäten. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy pionowo w dół hasła Vorbild oraz Persönlichkeit i prosi uczniów, aby podchodzili kolejno do tablicy i na wzór rozwiązania w Aufgabe 1 dopisali do tych dwóch haseł inne wyrazy, które uważają za przydatne przy okazji wypowiadania się o autorytetach.
Nauczyciel wybiera pierwszy wyraz, formułuje z nim zdanie na temat autorytetów i prosi wybranego ucznia o powtórzenie zdania oraz dodanie własnego z kolejnym hasłem w krzyżówce. Następny uczeń powtarza już dwa zdania i dodaje swoje.
Praca domowa
Uczniowie formułują wpis na blog: opisują osobę, która jest dla nich autorytetem (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie szukają w Internecie informacji na temat znanych osób z krajów DACHL, które są autorytetami w różnych dziedzinach, zapisują informacje o nich w języku niemieckim w formie krótkich notatek;
w trakcie lekcji: na podstawie informacji w katalogu uczniowie przygotowują w grupach zestaw pytań, które chcieliby zadać jednej z prezentowanych w katalogu osób;
po lekcji: uczniowie wybierają jedną z osób z katalogu oraz przygotowują w języku niemieckim prezentację na jej temat, przedstawiają dodatkowe informacje o jej dokonaniach, ciekawostki z życiorysu itp.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0