Numer e‑materiału: 3.2.1.7

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Auf der Suche nach Vorbildern / W poszukiwaniu wzorów do naśladowania

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat autorytetów oraz kryteriów, jakimi ludzie kierują się przy ich wyborze

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • zapoznaje się z informacjami na temat osób z krajów DACHL, które uchodzą za autorytety;

  • wyjaśnia, za co są podziwiani ludzie i z jakiego powodu mogą być autorytetami dla innch;

  • opisuje osobę, która jest dla niego autorytetem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Metody i formy nauczania:

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – praca z tekstem, praca z katalogiem interaktywnym;

  • aktywizująca – burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karteczki z listą przymiotników.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel rozdaje uczniom na kartkach listę 20 przymiotników określających pozytywne cechy charakteru, np.: fleißig, attraktiv, gepflegt, erfolgreich, intelligent, klug, mutig, itd. i prosi ich o zaznaczenie trzech cech, które najbardziej cenią u ludzi. Dwaj uczniowie zbierają karteczki, liczą głosy przy poszczególnych cechach i podsumowują wyniki ankiety na forum klasy.

  • Nauczyciel pyta: Warum haben die meisten von euch … gewählt? Warum ist diese Eigenschaft wichtig? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem wprowadzającym.

  • Nauczyciel pyta: Wodurch sollten sich Autoritäten charakterisieren? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wypowiedziami w Übung 1 w części Przeczytaj i pyta: Welcher Aussage stimmt ihr zu? Wybrani uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem Gibt es heute noch überhaupt Vorbilder?, a następnie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, która osoba wymieniona w tekście wyraziła daną opinię na temat autorytetów, które informacje są zgodne z treścią tekstu, oraz uzupełniają wypowiedź wyrazami z tekstu.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy tytuł tekstu jako pytanie do uczniów Gibt es heute noch überhaupt Vorbilder? oraz prosi ich o napisanie odpowiedzi na postawione pytanie – własnego posta, którego chcieliby dołączyć do wypowiedzi innych osób z tekstu. Uczniowie zawieszają karteczki z wypowiedziami na tablicy, tworząc klasowe forum na temat autorytetów. Wybrani uczniowie odczytują wypowiedzi uczniów na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Uczniowie zapoznają się z Übung 1 w części Katalog interaktywny i wspólnie wyszukują informacji w internecie na temat osób, których nazwiska zostały podane w ćwiczeniu, a następnie przyporządkowują nazwy zawodów do tych osób i oglądają ich zdjęcia.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ilustracjami w katalogu i pyta: Welche Gebiete werden auf den Bildern dargestellt? Kennt ihr Personen, die besondere Persönlichkeiten auf diesen Gebieten sind? Könnt ihr Beispiele für Autoritäten in diesen Bereichen aus den deutschsprachigen Ländern geben? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy, a nauczyciel zapisuje nazwiska podanych przez nich osób na tablicy.

  • Uczniowie zapoznają się z treścią katalogu (opisami osób będących mistrzami w swojej dziedzinie z krajów DACHL).

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu, wykorzystując do tego Übung 1–2 w części Katalog interaktywny. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią multimedium oraz których osób dotyczą.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy oraz prosi każdą grupę o zapoznanie się z Übung 3 w części Katalog interaktywny. Następnie prosi, aby każda grupa wyjaśniła, za co są podziwiani ludzie i wybrała jedną lub dwie osoby z katalogu, co do których zgodzi się, że są osobami godnymi naśladowania oraz zebrała argumenty za tym przemawiające. Przedstawiciele grupy prezentują wyniki pracy w grupie na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Aufgabe 1 w części Sprawdź się. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, przypominając sobie poznane na lekcji wyrazy dotyczące tematu Autoritäten. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy pionowo w dół hasła Vorbild oraz Persönlichkeit i prosi uczniów, aby podchodzili kolejno do tablicy i na wzór rozwiązania w Aufgabe 1 dopisali do tych dwóch haseł inne wyrazy, które uważają za przydatne przy okazji wypowiadania się o autorytetach.

  • Nauczyciel wybiera pierwszy wyraz, formułuje z nim zdanie na temat autorytetów i prosi wybranego ucznia o powtórzenie zdania oraz dodanie własnego z kolejnym hasłem w krzyżówce. Następny uczeń powtarza już dwa zdania i dodaje swoje.

Praca domowa

Uczniowie formułują wpis na blog: opisują osobę, która jest dla nich autorytetem (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: uczniowie szukają w Internecie informacji na temat znanych osób z krajów DACHL, które są autorytetami w różnych dziedzinach, zapisują informacje o nich w języku niemieckim w formie krótkich notatek;

  • w trakcie lekcji: na podstawie informacji w katalogu uczniowie przygotowują w grupach zestaw pytań, które chcieliby zadać jednej z prezentowanych w katalogu osób;

  • po lekcji: uczniowie wybierają jedną z osób z katalogu oraz przygotowują w języku niemieckim prezentację na jej temat, przedstawiają dodatkowe informacje o jej dokonaniach, ciekawostki z życiorysu itp.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec