Numer e‑materiału: 2.4.5.1

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Meine Familie / Moja rodzina

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania swojej rodziny.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni niemieckie nazwy członków rodziny;

  • wyjaśni relacje rodzinne;

  • przedstawi członków swojej rodziny.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody i formy pracy:

  • podająca – pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;

  • aktywizująca – gry dydaktyczne;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • kostka do gry,

  • wydrukowane kostki domina, 

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Przed lekcją nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali w formie graficznej (bez podpisów) na arkuszu A3 lub co najmniej A4 drzewo genealogiczne swojej rodziny, które będzie wykorzystane podczas części realizacyjnej.

  • Na początku lekcji nauczyciel inicjuje dyskusję: Jak uczniowie zwracają się do swoich bliskich? Czy stosują zdrobnienia, odnosząc się do rodziców i dziadków? Następnie zapisuje na tablicy niemieckie odpowiedniki zdrobnień: mama, tata, babcia, dziadek.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem „Alte Wahrheiten”. Nauczyciel wprowadza zwroty: Ja, das stimmt. / Nein, das stimmt nicht. / Das stimmt nur teilweise. Następnie nauczyciel prosi kilku uczniów o ustosunkowanie się do wybranych stwierdzeń z części Przeczytaj.

  • Na podstawie tekstu uczniowie dopasowują nazwy członków rodziny do ilustracji, dopasowują wyrazy do kategorii oraz łączą w pary zdania w języku niemieckim z polskimi odpowiednikami (Übung 1‑3 z części Przeczytaj).

  • W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Następnie wyświetla kostki domina na tablicy (w warunkach pracy zdalnej na ekranie) i zaczyna się zabawa pod hasłem: Która grupa pierwsza stworzy z pokazanych na tablicy elementów domino? Jako materiał dodatkowy można wydrukować kostki domina. Wygrywa ta, która najszybciej ułoży domino.

  • Uczniowie grają w grę. Następnie dopasowują imiona osób do opisów, decydują, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe (Übung 1‑2 z części Gra edukacyjna).

  • Nauczyciel przynosi na lekcję kostkę. Każda strona oznacza innego członka rodziny, np. 1 oczko - Mutter, 2 oczka - Vater itd. Uczeń, który wylosuje dane oczko, przedstawia z imienia wskazanego członka rodziny.

  • Po wprowadzeniu i utrwaleniu nazw członków rodziny oraz zaimków mein/meine uczniowie pracują z przygotowanym wcześniej drzewem genealogicznym swojej rodziny. Uczniowie opisują członków swojej rodziny, np.: Meine Mutter/ Mein Vater/ Mein Bruder ... heißt ...

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych: prezentują koleżankom i kolegom swoje drzewo genealogiczne i opisują ustnie członków swojej rodziny, korzystając z podanej w części realizacyjnej struktury i utrwalonego w części Sprawdź się słownictwa. Nauczyciel kontroluje pracę w grupach i pomaga uczniom w przypadku trudności.

Praca domowa:

Aby utrwalić poznane słownictwo, uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się: opisują swoją rodzinę w kilku zdaniach w zeszycie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: ponieważ gra zawiera element rywalizacyjny, wymagający od uczniów szybkości i koncentracji, warto zachęcić szczególnie tych uczniów, którzy mają wolniejsze tempo pracy do zapoznania się z grą przed lekcją;

  • w trakcie lekcji: można nagrodzić ucznia, który najszybciej i w sposób poprawny wykonał quiz - oceną bardzo dobrą;

  • po lekcji: gra będzie bardziej atrakcyjna do powtórzenia słownictwa dotyczącego członków rodziny i relacji rodzinnych niż tradycyjne ćwiczenia.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec