Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.5.1
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Meine Familie / Moja rodzina
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania swojej rodziny.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni niemieckie nazwy członków rodziny;
wyjaśni relacje rodzinne;
przedstawi członków swojej rodziny.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy pracy:
podająca – pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca – gry dydaktyczne;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
kostka do gry,
wydrukowane kostki domina,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali w formie graficznej (bez podpisów) na arkuszu A3 lub co najmniej A4 drzewo genealogiczne swojej rodziny, które będzie wykorzystane podczas części realizacyjnej.
Na początku lekcji nauczyciel inicjuje dyskusję: Jak uczniowie zwracają się do swoich bliskich? Czy stosują zdrobnienia, odnosząc się do rodziców i dziadków? Następnie zapisuje na tablicy niemieckie odpowiedniki zdrobnień: mama, tata, babcia, dziadek.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem „Alte Wahrheiten”. Nauczyciel wprowadza zwroty: Ja, das stimmt. / Nein, das stimmt nicht. / Das stimmt nur teilweise. Następnie nauczyciel prosi kilku uczniów o ustosunkowanie się do wybranych stwierdzeń z części Przeczytaj.
Na podstawie tekstu uczniowie dopasowują nazwy członków rodziny do ilustracji, dopasowują wyrazy do kategorii oraz łączą w pary zdania w języku niemieckim z polskimi odpowiednikami (Übung 1‑3 z części Przeczytaj).
W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Następnie wyświetla kostki domina na tablicy (w warunkach pracy zdalnej na ekranie) i zaczyna się zabawa pod hasłem: Która grupa pierwsza stworzy z pokazanych na tablicy elementów domino? Jako materiał dodatkowy można wydrukować kostki domina. Wygrywa ta, która najszybciej ułoży domino.
Uczniowie grają w grę. Następnie dopasowują imiona osób do opisów, decydują, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe (Übung 1‑2 z części Gra edukacyjna).
Nauczyciel przynosi na lekcję kostkę. Każda strona oznacza innego członka rodziny, np. 1 oczko - Mutter, 2 oczka - Vater itd. Uczeń, który wylosuje dane oczko, przedstawia z imienia wskazanego członka rodziny.
Po wprowadzeniu i utrwaleniu nazw członków rodziny oraz zaimków mein/meine uczniowie pracują z przygotowanym wcześniej drzewem genealogicznym swojej rodziny. Uczniowie opisują członków swojej rodziny, np.: Meine Mutter/ Mein Vater/ Mein Bruder ... heißt ...
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych: prezentują koleżankom i kolegom swoje drzewo genealogiczne i opisują ustnie członków swojej rodziny, korzystając z podanej w części realizacyjnej struktury i utrwalonego w części Sprawdź się słownictwa. Nauczyciel kontroluje pracę w grupach i pomaga uczniom w przypadku trudności.
Praca domowa:
Aby utrwalić poznane słownictwo, uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się: opisują swoją rodzinę w kilku zdaniach w zeszycie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: ponieważ gra zawiera element rywalizacyjny, wymagający od uczniów szybkości i koncentracji, warto zachęcić szczególnie tych uczniów, którzy mają wolniejsze tempo pracy do zapoznania się z grą przed lekcją;
w trakcie lekcji: można nagrodzić ucznia, który najszybciej i w sposób poprawny wykonał quiz - oceną bardzo dobrą;
po lekcji: gra będzie bardziej atrakcyjna do powtórzenia słownictwa dotyczącego członków rodziny i relacji rodzinnych niż tradycyjne ćwiczenia.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0