Numer e‑materiału: 1.3.3.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Welche Sprache sprichst du? / W jakim języku mówisz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania niektórych języków oraz krajów

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
3) moja szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa niektóre języki oraz kraje;

  • informuje, w jakim języku obcym mówi;

  • pyta rówieśnika, w jakim języku obcym mówi.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • grupowanie wyrazów według kategorii;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch, smak);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • karty obrazkowe;

  • dialogi w formie łańcuszka;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • flagi;

  • wydrukowane kolorowanki;

  • wybrane potrawy z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytani i Polski - zgodnie z animacją;

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja
  1. Odegranie wybranych scenek z animacji.

  2. Odtwarzanie animacji bez dźwięku - uczniowie próbują sami układać dialogi.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Przy wejściu do sali uczniowie otrzymują od nauczyciela flagi następujących państw: Polska, Francja, Niemcy, Wielka Brytania.

10 min

Flagi są przypinane do ubrań (na całą lekcję).

Uczniowie zajmują miejsca przy swoich „wyspach językowych”.

Nauczyciel przygotowuje wcześniej cztery wyspy językowe.

Nauczyciel prosi poszczególne grupy o następujące informacje:

  • co to za państwo (nazwa w języku niemieckim lub języku angielskim - jeżeli jest znana);

  • co wiem o tym państwie.

praca w grupach

kilka minut na dyskusję w grupach

Nauczyciel zadaje każdej grupie pytanie: Woher kommst du? Grupa odpowiada na to pytanie w języku niemieckim lub w języku angielskim. Nauczyciel podaje nazwę tego kraju całym zdaniem, np. Ich komme aus Deutschland. Dana grupa powtarza za nim to zdanie.

Jeżeli pytanie jest niezrozumiałe, nauczyciel gestami ilustruje znaczenie pytania.

Nauczyciel zaprasza kolejne grupy uczniów na koniec sali. Każdej grupie zadaje pytanie: Woher kommst du? Grupa odpowiada: Ich komme aus Deutschland/Frankreich/Polen/Großbritannien.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wspólnie zastanawiają się, o czym mogą rozmawiać dzieci w klasie ze swoją nauczycielką. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie siedzą w ławkach.

Uczniowie odpowiadają na pytanie: Które kraje wymieniły dzieci? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie powtarzają zdania: Woher kommst du? Ich komme aus Großbritannien/Deutschland/Frankreich/Polen (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Przy udzielaniu odpowiedzi każda grupa językowa podnosi flagi.

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z fragmentem dialogu z poleceniem: Pani Kluge pyta Sophie, w jakim języku mówi. Poszukaj tego pytania i zaznacz je na zielono (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Frau Kluge: Woher kommst du, Sophie?

Sophie: Ich komme aus Großbritannien.

Frau Kluge: Welche Sprache sprichst du?

Sophie: Ich spreche Englisch.

praca indywidualna

karta pracy

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog oraz pyta, o jaki język chodzi Następnie prosi uczniów o wyjście z ławek, podejście do tzw. wysp językowych, wybranie szablonu zgodnego z dialogiem oraz o odpowiednie pokolorowanie go (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel odtwarza animację (e‑materiał: Multimedium), a następnie inicjuje krótką rozmowę na temat tego materiału.

plenum

Nauczyciel częstuje uczniów wybraną potrawą z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski - zgodnie z animacją.

Nauczyciel ponownie odtwarza animację (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) i zadaje pytanie: Jakiego stoiska nie odwiedził pan Abenteuer? Uczniowie podchodzą do odpowiedniej grupy językowej (czyli niemieckiej). Następnie nauczyciel wywiesza na tablicy zdania:

Ich spreche Deutsch.

Ich spreche Italienisch.

Ich spreche Englisch.

Ich spreche Französisch.

Uczniowie wskazują, które zdanie nie występowało w animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie siadają w swoich grupach językowych (tak, jak zostali podzieleni na początku lekcji). Nauczyciel rozdaje po dwa tablety na grupę i poleca zagrać w grę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów według flag, które otrzymali na początku zajęć.

Grupy otrzymują ilustracje psa i kota z zadaniem dobrania do nich odpowiednich podpisów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). 

Każdy uczeń otrzymuje swoją kartę pracy z dwoma zadaniami: ułożenie rozsypanki wyrazowej jako odpowiedź na zadane pytanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5) oraz wpisanie brakujących wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom komplet tabliczek z nazwami języków oraz odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jakie języki zna pan Abenteuer?

praca indywidualna

10 min

Uczniowie odpowiadają przez podniesienie tabliczek z właściwymi odpowiedziami.

Każdy uczeń otrzymuje kartkę z jedną nazwą kraju lub języka. Następnie uczniowie łączą się w pary: kraj oraz język używany w danym kraju. Na hasło nauczyciela: Länder wszystkie osoby z nazwami krajów podnoszą swoje kartki do góry. Analogicznie postępują uczniowie na hasło: Sprachen (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna lub plenum

Uczniowie, chodząc po klasie, wybierają sobie trzy osoby, którym zadają pytania: Welche Sprache sprichst du? Zagadnięte osoby udzielają odpowiedzi: Ich spreche Polnisch/ Deutsch/Englisch/Französisch. Następnie uczniowie zamieniają się rolami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3, 4, 5). Nauczyciel żegna się z klasą. Może zażartować i nawiązując do sytuacji poznanych na lekcji, powiedzieć: Ich spreche Englisch. Bye, bye.

praca w parach

Uczniowie odpowiadają zgodnie z flagami, które otrzymali na początku lekcji.

Faza wprowadzająca

Przy wejściu do sali uczniowie otrzymują od nauczyciela flagi następujących państw: Polska, Francja, Niemcy, Wielka Brytania.

10 min

Flagi są przypinane do ubrań (na całą lekcję).

Uczniowie zajmują miejsca przy swoich „wyspach językowych”.

Nauczyciel przygotowuje wcześniej cztery wyspy językowe.

Nauczyciel prosi poszczególne grupy o następujące informacje:

  • co to za państwo (nazwa w języku niemieckim lub języku angielskim - jeżeli jest znana);

  • co wiem o tym państwie.

praca w grupach

kilka minut na dyskusję w grupach

Nauczyciel zadaje każdej grupie pytanie: Woher kommst du? Grupa odpowiada na to pytanie w języku niemieckim lub w języku angielskim. Nauczyciel podaje nazwę tego kraju całym zdaniem, np. Ich komme aus Deutschland. Dana grupa powtarza za nim to zdanie.

Jeżeli pytanie jest niezrozumiałe, nauczyciel gestami ilustruje znaczenie pytania.

Nauczyciel zaprasza kolejne grupy uczniów na koniec sali. Każdej grupie zadaje pytanie: Woher kommst du? Grupa odpowiada: Ich komme aus Deutschland/Frankreich/Polen/Großbritannien.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wspólnie zastanawiają się, o czym mogą rozmawiać dzieci w klasie ze swoją nauczycielką. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie siedzą w ławkach.

Uczniowie odpowiadają na pytanie: Które kraje wymieniły dzieci? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie powtarzają zdania: Woher kommst du? Ich komme aus Großbritannien/Deutschland/Frankreich/Polen (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Przy udzielaniu odpowiedzi każda grupa językowa podnosi flagi.

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z fragmentem dialogu z poleceniem: Pani Kluge pyta Sophie, w jakim języku mówi. Poszukaj tego pytania i zaznacz je na zielono (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Frau Kluge: Woher kommst du, Sophie?

Sophie: Ich komme aus Großbritannien.

Frau Kluge: Welche Sprache sprichst du?

Sophie: Ich spreche Englisch.

praca indywidualna

karta pracy

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog oraz pyta, o jaki język chodzi Następnie prosi uczniów o wyjście z ławek, podejście do tzw. wysp językowych, wybranie szablonu zgodnego z dialogiem oraz o odpowiednie pokolorowanie go (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel odtwarza animację (e‑materiał: Multimedium), a następnie inicjuje krótką rozmowę na temat tego materiału.

plenum

Nauczyciel częstuje uczniów wybraną potrawą z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski - zgodnie z animacją.

Nauczyciel ponownie odtwarza animację (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) i zadaje pytanie: Jakiego stoiska nie odwiedził pan Abenteuer? Uczniowie podchodzą do odpowiedniej grupy językowej (czyli niemieckiej). Następnie nauczyciel wywiesza na tablicy zdania:

Ich spreche Deutsch.

Ich spreche Italienisch.

Ich spreche Englisch.

Ich spreche Französisch.

Uczniowie wskazują, które zdanie nie występowało w animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie siadają w swoich grupach językowych (tak, jak zostali podzieleni na początku lekcji). Nauczyciel rozdaje po dwa tablety na grupę i poleca zagrać w grę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów według flag, które otrzymali na początku zajęć.

Grupy otrzymują ilustracje psa i kota z zadaniem dobrania do nich odpowiednich podpisów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). 

Każdy uczeń otrzymuje swoją kartę pracy z dwoma zadaniami: ułożenie rozsypanki wyrazowej jako odpowiedź na zadane pytanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5) oraz wpisanie brakujących wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom komplet tabliczek z nazwami języków oraz odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jakie języki zna pan Abenteuer?

praca indywidualna

10 min

Uczniowie odpowiadają przez podniesienie tabliczek z właściwymi odpowiedziami.

Każdy uczeń otrzymuje kartkę z jedną nazwą kraju lub języka. Następnie uczniowie łączą się w pary: kraj oraz język używany w danym kraju. Na hasło nauczyciela: Länder wszystkie osoby z nazwami krajów podnoszą swoje kartki do góry. Analogicznie postępują uczniowie na hasło: Sprachen (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna lub plenum

Uczniowie, chodząc po klasie, wybierają sobie trzy osoby, którym zadają pytania: Welche Sprache sprichst du? Zagadnięte osoby udzielają odpowiedzi: Ich spreche Polnisch/ Deutsch/Englisch/Französisch. Następnie uczniowie zamieniają się rolami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3, 4, 5). Nauczyciel żegna się z klasą. Może zażartować i nawiązując do sytuacji poznanych na lekcji, powiedzieć: Ich spreche Englisch. Bye, bye.

praca w parach

Uczniowie odpowiadają zgodnie z flagami, które otrzymali na początku lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec