Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.3.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Welche Sprache sprichst du? / W jakim języku mówisz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania niektórych języków oraz krajów
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Przy wejściu do sali uczniowie otrzymują od nauczyciela flagi następujących państw: Polska, Francja, Niemcy, Wielka Brytania. | 10 min | Flagi są przypinane do ubrań (na całą lekcję). | |
Uczniowie zajmują miejsca przy swoich „wyspach językowych”. | Nauczyciel przygotowuje wcześniej cztery wyspy językowe. | ||
Nauczyciel prosi poszczególne grupy o następujące informacje:
| praca w grupach | kilka minut na dyskusję w grupach | |
Nauczyciel zadaje każdej grupie pytanie: Woher kommst du? Grupa odpowiada na to pytanie w języku niemieckim lub w języku angielskim. Nauczyciel podaje nazwę tego kraju całym zdaniem, np. Ich komme aus Deutschland. Dana grupa powtarza za nim to zdanie. | Jeżeli pytanie jest niezrozumiałe, nauczyciel gestami ilustruje znaczenie pytania. | ||
Nauczyciel zaprasza kolejne grupy uczniów na koniec sali. Każdej grupie zadaje pytanie: Woher kommst du? Grupa odpowiada: Ich komme aus Deutschland/Frankreich/Polen/Großbritannien. | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wspólnie zastanawiają się, o czym mogą rozmawiać dzieci w klasie ze swoją nauczycielką. Uczniowie podają swoje propozycje. | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 25 min | Uczniowie siedzą w ławkach. |
Uczniowie odpowiadają na pytanie: Które kraje wymieniły dzieci? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie powtarzają zdania: Woher kommst du? Ich komme aus Großbritannien/Deutschland/Frankreich/Polen (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | Przy udzielaniu odpowiedzi każda grupa językowa podnosi flagi. | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z fragmentem dialogu z poleceniem: Pani Kluge pyta Sophie, w jakim języku mówi. Poszukaj tego pytania i zaznacz je na zielono (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Frau Kluge: Woher kommst du, Sophie? Sophie: Ich komme aus Großbritannien. Frau Kluge: Welche Sprache sprichst du? Sophie: Ich spreche Englisch. | praca indywidualna | karta pracy | |
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog oraz pyta, o jaki język chodzi Następnie prosi uczniów o wyjście z ławek, podejście do tzw. wysp językowych, wybranie szablonu zgodnego z dialogiem oraz o odpowiednie pokolorowanie go (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Nauczyciel odtwarza animację (e‑materiał: Multimedium), a następnie inicjuje krótką rozmowę na temat tego materiału. | plenum | Nauczyciel częstuje uczniów wybraną potrawą z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski - zgodnie z animacją. | |
Nauczyciel ponownie odtwarza animację (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) i zadaje pytanie: Jakiego stoiska nie odwiedził pan Abenteuer? Uczniowie podchodzą do odpowiedniej grupy językowej (czyli niemieckiej). Następnie nauczyciel wywiesza na tablicy zdania: Ich spreche Deutsch. Ich spreche Italienisch. Ich spreche Englisch. Ich spreche Französisch. Uczniowie wskazują, które zdanie nie występowało w animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Uczniowie siadają w swoich grupach językowych (tak, jak zostali podzieleni na początku lekcji). Nauczyciel rozdaje po dwa tablety na grupę i poleca zagrać w grę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca w grupach | Nauczyciel dzieli uczniów według flag, które otrzymali na początku zajęć. | |
Grupy otrzymują ilustracje psa i kota z zadaniem dobrania do nich odpowiednich podpisów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | |||
Każdy uczeń otrzymuje swoją kartę pracy z dwoma zadaniami: ułożenie rozsypanki wyrazowej jako odpowiedź na zadane pytanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5) oraz wpisanie brakujących wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6). | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom komplet tabliczek z nazwami języków oraz odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jakie języki zna pan Abenteuer? | praca indywidualna | 10 min | Uczniowie odpowiadają przez podniesienie tabliczek z właściwymi odpowiedziami. |
Każdy uczeń otrzymuje kartkę z jedną nazwą kraju lub języka. Następnie uczniowie łączą się w pary: kraj oraz język używany w danym kraju. Na hasło nauczyciela: Länder wszystkie osoby z nazwami krajów podnoszą swoje kartki do góry. Analogicznie postępują uczniowie na hasło: Sprachen (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna lub plenum | ||
Uczniowie, chodząc po klasie, wybierają sobie trzy osoby, którym zadają pytania: Welche Sprache sprichst du? Zagadnięte osoby udzielają odpowiedzi: Ich spreche Polnisch/ Deutsch/Englisch/Französisch. Następnie uczniowie zamieniają się rolami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3, 4, 5). Nauczyciel żegna się z klasą. Może zażartować i nawiązując do sytuacji poznanych na lekcji, powiedzieć: Ich spreche Englisch. Bye, bye. | praca w parach | Uczniowie odpowiadają zgodnie z flagami, które otrzymali na początku lekcji. | |
Faza wprowadzająca
Przy wejściu do sali uczniowie otrzymują od nauczyciela flagi następujących państw: Polska, Francja, Niemcy, Wielka Brytania.
10 min
Flagi są przypinane do ubrań (na całą lekcję).
Uczniowie zajmują miejsca przy swoich „wyspach językowych”.
Nauczyciel przygotowuje wcześniej cztery wyspy językowe.
Nauczyciel prosi poszczególne grupy o następujące informacje:
co to za państwo (nazwa w języku niemieckim lub języku angielskim - jeżeli jest znana);
co wiem o tym państwie.
praca w grupach
kilka minut na dyskusję w grupach
Nauczyciel zadaje każdej grupie pytanie: Woher kommst du? Grupa odpowiada na to pytanie w języku niemieckim lub w języku angielskim. Nauczyciel podaje nazwę tego kraju całym zdaniem, np. Ich komme aus Deutschland. Dana grupa powtarza za nim to zdanie.
Jeżeli pytanie jest niezrozumiałe, nauczyciel gestami ilustruje znaczenie pytania.
Nauczyciel zaprasza kolejne grupy uczniów na koniec sali. Każdej grupie zadaje pytanie: Woher kommst du? Grupa odpowiada: Ich komme aus Deutschland/Frankreich/Polen/Großbritannien.
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wspólnie zastanawiają się, o czym mogą rozmawiać dzieci w klasie ze swoją nauczycielką. Uczniowie podają swoje propozycje.
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
25 min
Uczniowie siedzą w ławkach.
Uczniowie odpowiadają na pytanie: Które kraje wymieniły dzieci? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie powtarzają zdania: Woher kommst du? Ich komme aus Großbritannien/Deutschland/Frankreich/Polen (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Przy udzielaniu odpowiedzi każda grupa językowa podnosi flagi.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z fragmentem dialogu z poleceniem: Pani Kluge pyta Sophie, w jakim języku mówi. Poszukaj tego pytania i zaznacz je na zielono (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Frau Kluge: Woher kommst du, Sophie?
Sophie: Ich komme aus Großbritannien.
Frau Kluge: Welche Sprache sprichst du?
Sophie: Ich spreche Englisch.
praca indywidualna
karta pracy
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog oraz pyta, o jaki język chodzi Następnie prosi uczniów o wyjście z ławek, podejście do tzw. wysp językowych, wybranie szablonu zgodnego z dialogiem oraz o odpowiednie pokolorowanie go (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Nauczyciel odtwarza animację (e‑materiał: Multimedium), a następnie inicjuje krótką rozmowę na temat tego materiału.
plenum
Nauczyciel częstuje uczniów wybraną potrawą z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski - zgodnie z animacją.
Nauczyciel ponownie odtwarza animację (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) i zadaje pytanie: Jakiego stoiska nie odwiedził pan Abenteuer? Uczniowie podchodzą do odpowiedniej grupy językowej (czyli niemieckiej). Następnie nauczyciel wywiesza na tablicy zdania:
Ich spreche Deutsch.
Ich spreche Italienisch.
Ich spreche Englisch.
Ich spreche Französisch.
Uczniowie wskazują, które zdanie nie występowało w animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Uczniowie siadają w swoich grupach językowych (tak, jak zostali podzieleni na początku lekcji). Nauczyciel rozdaje po dwa tablety na grupę i poleca zagrać w grę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczniów według flag, które otrzymali na początku zajęć.
Grupy otrzymują ilustracje psa i kota z zadaniem dobrania do nich odpowiednich podpisów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Każdy uczeń otrzymuje swoją kartę pracy z dwoma zadaniami: ułożenie rozsypanki wyrazowej jako odpowiedź na zadane pytanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5) oraz wpisanie brakujących wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom komplet tabliczek z nazwami języków oraz odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jakie języki zna pan Abenteuer?
praca indywidualna
10 min
Uczniowie odpowiadają przez podniesienie tabliczek z właściwymi odpowiedziami.
Każdy uczeń otrzymuje kartkę z jedną nazwą kraju lub języka. Następnie uczniowie łączą się w pary: kraj oraz język używany w danym kraju. Na hasło nauczyciela: Länder wszystkie osoby z nazwami krajów podnoszą swoje kartki do góry. Analogicznie postępują uczniowie na hasło: Sprachen (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna lub plenum
Uczniowie, chodząc po klasie, wybierają sobie trzy osoby, którym zadają pytania: Welche Sprache sprichst du? Zagadnięte osoby udzielają odpowiedzi: Ich spreche Polnisch/ Deutsch/Englisch/Französisch. Następnie uczniowie zamieniają się rolami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3, 4, 5). Nauczyciel żegna się z klasą. Może zażartować i nawiązując do sytuacji poznanych na lekcji, powiedzieć: Ich spreche Englisch. Bye, bye.
praca w parach
Uczniowie odpowiadają zgodnie z flagami, które otrzymali na początku lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0