Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wieloletnia zmarzlina

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

1. Poznawanie terminologii geograficznej.

3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).

4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

III. Kształtowanie postaw.

1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

4. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.

Uczeń:

5) wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie wieloletniej zmarzliny i określa warunki jej występowania,

  • wymienia i charakteryzuje strefy występowania wieloletniej zmarzliny na świecie,

  • określa skutki przyrodnicze, społeczne i gospodarcze występowania wieloletniej zmarzliny,

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning/flipped classroom, IBSE, concept mapping

Formy zajęć: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, arkusze papieru A0/A1, pisaki, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Dobiński W., Wieloletnia zmarzlina w wybranych obszarach Tatr, Gór Skandynawskich i Spitsbergenu w świetle kompleksowych badań geofizycznych i analiz klimatologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011. Dostępne w internecie: wydawnictwo.us.edu.pl (dostęp 14.09.2021).

Makowski J., Geografia fizyczna świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z e‑materiałem dotyczącym wieloletniej zmarzliny; z innych źródeł pozyskać informacje o przyrodniczych, społecznych i gospodarczych skutkach jej występowania.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez omówienie charakterystycznych cech klimatu strefy okołobiegunowej (subpolarnego i polarnego). Przedstawienie uczniom obszaru występowania wieloletniej zmarzliny i zagadnień z nią związanych – pogadanka, pytania nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna

  • Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest opracowanie schematu obrazującego wpływ czynników przyrodniczych na powstawanie wieloletniej zmarzliny i jej przyrodnicze, społeczne, gospodarcze skutki.

  • Wyświetlenie na ekranie schematu, wg którego uczniowie mogą określać związki przyczynowo‑skutkowe (propozycja schematu nawiązującego do metody fishbone; alternatywnie uczniowie mogą zamiast schematu opracowywać gałąź logicznego myślenia – załącznik poniżej).

R3R5irZfR58xg
  • Kilkuminutowa praca w grupach uczniów (burza mózgów, dyskusja), w której wykorzystane zostaną informacje, schematy, ilustracje zawarte w e‑materiale, służąca identyfikacji możliwych przyczyn powstawania wieloletniej zmarzliny oraz skutków dla środowiska, człowieka i gospodarki.

  • Prezentacja przy tablicy schematów przygotowanych przez poszczególne grupy uczniów – po zakończeniu wszystkich prezentacji dyskusja; nauczyciel moderuje dyskusję, czuwa nad jej przebiegiem, zadaje pomocnicze pytania, weryfikuje poprawność wypowiedzi itp.

  • Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu przedstawienie związków przyczynowo‑skutkowych między czynnikami prowadzącymi do powstania wieloletniej zmarzliny, w różnych regionach świata, z ewentualnym wyodrębnieniem zależności pośrednich i bezpośrednich.

  • Wyświetlenie grafiki interaktywnej z e‑materiału; pytania nauczyciela do uczniów służące określeniu prawidłowości występowania różnych typów wieloletniej zmarzliny (ciągła, nieciągła, sporadyczna itp.) na Ziemi.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów pracy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów,

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Praca pisemna (alternatywnie prezentacja multimedialna) na temat (do wyboru):

    • przyrodniczych/gospodarczych/społecznych skutków występowania wieloletniej zmarzliny (omówionych na konkretnym przykładzie ze świata),

    • wpływu globalnych zmian klimatu na wieloletnią zmarzlinę i potencjalnych skutków przyrodniczych/gospodarczych/społecznych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia. Będzie przydatna także podczas innych lekcji dotyczących różnych globalnych zagrożeń środowiska (np. globalnych zmian klimatu i ich skutków, zmian poziomu mórz i linii brzegowej itp.; zakres rozszerzony: XVIII. 8) Znajdzie także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego hydrosfery (zakres podstawowy: IV).