Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rodzaje wykroczeń
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
22) wskazuje specyfikę poszczególnych rodzajów wykroczeń w Rzeczypospolitej Polskiej (przeciwko: osobie, zdrowiu, mieniu oraz bezpieczeństwu osób i mienia) oraz przestępstw (przeciwko: życiu i zdrowiu, wolnościom osobistym oraz mieniu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia różnice między przestępstwem a wykroczeniem;
charakteryzuje różne rodzaje wykroczeń;
wskazuje przykłady wykroczeń każdego rodzaju.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
drama.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 3 i 4.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z pytaniami do audiobooka. Następnie słuchają nagrania i notują odpowiedzi. Po wysłuchaniu nagrania chętne/wybrane osoby podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nagrania można wysłuchać dwukrotnie.
2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 5–8. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali weryfikują ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–2.
2. Uczniowie dzielą się na zespoły pięcioosobowe i odgrywają kalambury, w których prezentują różne przykłady wykroczeń. Kalambury mogą polegać na odgrywaniu scenek lub rysowaniu obrazków na tablicy.
Praca domowa:
Wyobraź sobie, że niedawno zostałeś właścicielem lasu. Przeanalizuj Kodeks wykroczeń i przygotuj krótką instrukcję zawierającą twoje obowiązki związane z posiadaniem lasu, jak również przepisy regulujące zabronione dla innych czyny względem posiadanego przez ciebie lasu.
Materiały pomocnicze:
Anna Kalisz, Marek Gałązka, Prawo wykroczeń. Tablice poglądowe, część ogólna kodeksu wykroczeń, Szczytno 2014.
Marek Marczewski, Wykroczenia w świetle statystyki policyjnej i sądowej, Analizy wymiaru sprawiedliwości, Warszawa 2018.
Andrzej Marek, Aleksandra Marek‑Ossowska, Prawo wykroczeń (materialne i procesowe), Warszawa 2019.
Charakterystyka wykroczeń, infor.pl.
Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać audiobook jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.