Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Rodzaje wykroczeń

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

22) wskazuje specyfikę poszczególnych rodzajów wykroczeń w Rzeczypospolitej Polskiej (przeciwko: osobie, zdrowiu, mieniu oraz bezpieczeństwu osób i mienia) oraz przestępstw (przeciwko: życiu i zdrowiu, wolnościom osobistym oraz mieniu).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia różnice między przestępstwem a wykroczeniem;

  • charakteryzuje różne rodzaje wykroczeń;

  • wskazuje przykłady wykroczeń każdego rodzaju.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;

  • drama.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 3 i 4.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z pytaniami do audiobooka. Następnie słuchają nagrania i notują odpowiedzi. Po wysłuchaniu nagrania chętne/wybrane osoby podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nagrania można wysłuchać dwukrotnie.

2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 5–8. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali weryfikują ich poprawność.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–2.

2. Uczniowie dzielą się na zespoły pięcioosobowe i odgrywają kalambury, w których prezentują różne przykłady wykroczeń. Kalambury mogą polegać na odgrywaniu scenek lub rysowaniu obrazków na tablicy.

Praca domowa:

Wyobraź sobie, że niedawno zostałeś właścicielem lasu. Przeanalizuj Kodeks wykroczeń i przygotuj krótką instrukcję zawierającą twoje obowiązki związane z posiadaniem lasu, jak również przepisy regulujące zabronione dla innych czyny względem posiadanego przez ciebie lasu.

Materiały pomocnicze:

Anna Kalisz, Marek Gałązka, Prawo wykroczeń. Tablice poglądowe, część ogólna kodeksu wykroczeń, Szczytno 2014.

Marek Marczewski, Wykroczenia w świetle statystyki policyjnej i sądowej, Analizy wymiaru sprawiedliwości, Warszawa 2018.

Andrzej Marek, Aleksandra Marek‑Ossowska, Prawo wykroczeń (materialne i procesowe), Warszawa 2019.

Charakterystyka wykroczeń, infor.pl.

Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać audiobook jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.