Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Podsumowanie wiadomości o regionach fizycznogeograficznych Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski;
2) porównuje środowisko przyrodnicze Tatr Zachodnich i Wysokich oraz wykazuje związki między jego elementami;
3) przedstawia specyficzne cechy środowiska przyrodniczego Sudetów, Gór Świętokrzyskich i Bieszczad oraz identyfikuje przyczyny istniejących różnic;
4) przedstawia wpływ skał węglanowych i lessowych wyżyn Polski na elementy środowiska przyrodniczego;
5) wyjaśnia wpływ lądolodu na środowisko przyrodnicze pojezierzy i nizin oraz porównuje rzeźbę młodoglacjaną i staroglacjalną;
6) wykazuje związki między elementami środowiska przyrodniczego Żuław Wiślanych;
7) charakteryzuje zróżnicowanie rzeźby pobrzeża Bałtyku oraz porównuje cechy i wyjaśnia genezę wybrzeża niskiego i wysokiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zasady regionalizacji fizycznogeograficznej,
wymienia i wskazuje na mapie główne regiony fizycznogeograficzne w Polsce,
charakteryzuje środowisko przyrodnicze w poszczególnych regionach fizycznogeograficznych w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacji
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa ścienna Polski
Materiały pomocnicze
Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Richling A., Ostaszewska K. (red.), Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel przypomina uczniom, czym jest region fizycznogeograficzny, kto jest autorem regionalizacji fizycznogeograficznej Polski.
Faza realizacyjna
Uczniowie, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału, omawiają zasady regionalizacji fizycznogeograficznej i wyjaśniają podstawowe pojęcia związane z tym zagadnieniem (prowincja, podprowincja, makroregion etc.). Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych lub mapy ściennej, wskazują poszczególne regiony fizycznogeograficzne.
Następnie uczniowie podzieleni na grupy grają w grę edukacyjną, przechodząc przez wszystkie etapy. Wygrywa ta grupa, która jako pierwsza rozwiąże wszystkie zadania.
Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, w razie problemów naprowadza na właściwą odpowiedź.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
W formie krótkiej notatki scharakteryzuj środowisko przyrodnicze makroregionu, w którym znajduje się Twoje miejsce zamieszkania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas zajęć dotyczących regionalizacji fizycznogeograficznej (zakres podstawowy: XIV. 1).