Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Podsumowanie wiadomości o regionach fizycznogeograficznych Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.

Uczeń:

1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski;

2) porównuje środowisko przyrodnicze Tatr Zachodnich i Wysokich oraz wykazuje związki między jego elementami;

3) przedstawia specyficzne cechy środowiska przyrodniczego Sudetów, Gór Świętokrzyskich i Bieszczad oraz identyfikuje przyczyny istniejących różnic;

4) przedstawia wpływ skał węglanowych i lessowych wyżyn Polski na elementy środowiska przyrodniczego;

5) wyjaśnia wpływ lądolodu na środowisko przyrodnicze pojezierzy i nizin oraz porównuje rzeźbę młodoglacjaną i staroglacjalną;

6) wykazuje związki między elementami środowiska przyrodniczego Żuław Wiślanych;

7) charakteryzuje zróżnicowanie rzeźby pobrzeża Bałtyku oraz porównuje cechy i wyjaśnia genezę wybrzeża niskiego i wysokiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia zasady regionalizacji fizycznogeograficznej,

  • wymienia i wskazuje na mapie główne regiony fizycznogeograficzne w Polsce,

  • charakteryzuje środowisko przyrodnicze w poszczególnych regionach fizycznogeograficznych w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacji

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa ścienna Polski

Materiały pomocnicze

Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Richling A., Ostaszewska K. (red.), Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel przypomina uczniom, czym jest region fizycznogeograficzny, kto jest autorem regionalizacji fizycznogeograficznej Polski.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału, omawiają zasady regionalizacji fizycznogeograficznej i wyjaśniają podstawowe pojęcia związane z tym zagadnieniem (prowincja, podprowincja, makroregion etc.). Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych lub mapy ściennej, wskazują poszczególne regiony fizycznogeograficzne.

  • Następnie uczniowie podzieleni na grupy grają w grę edukacyjną, przechodząc przez wszystkie etapy. Wygrywa ta grupa, która jako pierwsza rozwiąże wszystkie zadania.

  • Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, w razie problemów naprowadza na właściwą odpowiedź.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • W formie krótkiej notatki scharakteryzuj środowisko przyrodnicze makroregionu, w którym znajduje się Twoje miejsce zamieszkania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas zajęć dotyczących regionalizacji fizycznogeograficznej (zakres podstawowy: XIV. 1).