Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Symbole w literaturze

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz istotę symbolicznego przedstawienia rzeczywistości.

  • Zinterpretujesz znaczenia wybranych symboli.

  • Przeanalizujesz fragment tekstu popularnonaukowego poświęconego symbolom w średniowieczu.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozumie istotę przedstawiania rzeczywistości w sposób symboliczny;

  • wyjaśnia znaczenie podanych symboli;

  • bierze udział w dyskusji;

  • interpretuje tekst dotyczący symboliki chrześcijańskiej;

  • wskazuje symboliczne znaczenia przypisywane elementom z przeczytanego tekstu;

  • tworzy opowiadanie z wykorzystaniem symboli.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Audiobook”. Podczas lekcji materiał zostanie jeszcze raz przypomniany.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Chętna osoba odczytuje na głos informacje zawarte w sekcji „Wprowadzenie” w e‑materiale oraz wiadomości dotyczące symboli i sfer sacrumprofanum z sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi, aby każdy uczeń przygotował indywidualnie mapę myśli związaną z tym, co udało się zapamiętać z pierwszej fazy lekcji.
    Chętne osoby prezentują swoje propozycje po zakończeniu pracy.
    Nauczyciel może też zapytać uczniów, czy lepsze jest – ich zdaniem – notowanie czy tworzenie mapy myśli i dlaczego.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie cicho czytają tekst „Świat symboliki chrześcijańskiej” wraz z wyjaśnieniami ze Słownika. Następnie wyznaczona osoba streszcza na głos przeczytany fragment, tak aby każdy uczeń w ten sam sposób rozumiał sens tekstu.

  2. Nauczyciel odtwarza w klasie nagranie zamieszczone w sekcji „Audiobook”. Prowadzi z uczniami rozmowę na temat tego, czy myślenie i mówienie symbolami jest istotne, czy niesie ze sobą jakąś wartość. Uczestnicy zajęć podczas dyskusji mogą korzystać z tekstu „Kultura średniowiecznej Europy”. Na zakończenie nauczyciel prosi jednego ucznia o podsumowanie rozmowy.

  3. Uczniowie dobierają się w pary. Wykonują w dwójkach Polecenie 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Chętna para odczytuje gotowe rozwiązanie.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Zespół I wykonuje Ćwiczenia 1 i 8, zespół II - Ćwiczenia 2 i 7, zespół III - Ćwiczenia 3 i 6, a zespół IV - Ćwiczenia 4 i 5. Przedstawiciele grup odczytują odpowiedzi po wykonaniu zadania.

  5. Chętna osoba czyta na głos wiersz Bolesława Leśmiana „Róża”. Wspólnie zinterpretujcie symbole z tego tekstu.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy tematyka zajęć była dla nich łatwa czy trudna i dlaczego. Dobrze by było, aby jak najwięcej osób z klasy przekazało swoją opinię.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Napisz krótkie opowiadanie, w którym wykorzystasz symbole róży, serca i koloru czerwonego. W tym celu przyporządkuj symbolom znaczenia. Zaplanuj fabułę – stwórz plan zdarzeń, uwzględniając w nich zdarzenia, w których można wykorzystać symbolikę róży, serca i czerwieni. Rozwiń plan w opowiadanie.

Materiały pomocnicze:

  • Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 2012

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą po lekcji wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako wzór poprawnej intonacji i dykcji. Na tej podstawie mogą nagrać wybrany fragment tekstu i zaprezentować go potem na lekcji, aby pozostali uczestnicy ocenili jakość czytanego tekstu.