Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Rola źródła napięcia w obwodzie elektrycznym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
7) posługuje się pojęciami oporu wewnętrznego i siły elektromotorycznej jako cechami źródła.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia rolę źródła napięcia w obwodzie prądu elektrycznego,

  2. wymienia rodzaje energii, w jakie może przekształcić się energia źródła napięcia,

  3. wykorzystuje do rozwiązywania problemów rachunkowych związek napięcia źródła z energią i pracą.

Strategie nauczania

formative feedback

Metody nauczania

oglądanie filmu edukacyjnego, wykład, praca samodzielna, udzielanie informacji zwrotnej przez nauczyciela

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

film edukacyjny, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Dlaczego potrzebne jest źródło napięcia”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągnięcia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: prawo Ohma, połączenie równoległe.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z filmem edukacyjnym.
Nauczyciel prowadzi krótki wykład według części „Warto przeczytać”.
Każdy uczeń zapisuje na kartce, czego nauczył się z filmu, a czego z wykładu.
Uczniowie podają, co zapisali na kartce (następni dodają tylko zagadnienia nie wymienione dotychczas), a nauczyciel każde stwierdzenie komentuje krótką informacją zwrotną kształtującą, odnoszącą się do procesu uczenia się.
Uczniowie pracują w grupach trzyosobowych, rozwiązując zadania z zestawu ćwiczeń. Po rozwiązaniu każdego zadania, jeden uczeń referuje swoje rozwiązania, drugi przekazuje mu informację zwrotną, a trzeci jest obserwatorem. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film może być użyty jako wprowadzenie, podsumowanie lub rozszerzenie do każdej lekcji dotyczącej obwodów prądu stałego.