Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Różnice między rzekami stałymi, okresowymi i epizodycznymi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
4) wyjaśnia zróżnicowanie sieci rzecznej na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa prawidłowości występowania wód powierzchniowych w poszczególnych strefach klimatycznych,
wyjaśnia wpływ elementów klimatu na zasilanie wód powierzchniowych w poszczególnych strefach klimatycznych,
udowodnia zależności pomiędzy wysokością opadów i parowania a zasilaniem i wielkością przepływu wody w rzekach i poziomem wód w jeziorach.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas geograficzny, mapa stref klimatycznych świata, klimatogramy, wykresy przepływów rzek z różnych regionów świata, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Dane dotyczące rzek świata: compositerunoff.sr.unh.edu, [online], dostępny w internecie: https://www.compositerunoff.sr.unh.edu/ (dostęp 20.12.2021).
Górniak A., Kajak Z., Hydrobiologia, liminologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie zadania domowego.
Przedstawienie celów lekcji.
Przypomnienie informacji dotyczących czynników wpływających na przepływ wody w rzece i jego sezonową zmienność – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna
Podział uczniów na trzy grupy (liczebność grup określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest rozpoznanie typu rzeki na podstawie hydrogramów.
Rozdanie uczniom wykresów prezentujących: średni miesięczny przepływ wybranych rzek, należących do różnych typów – rzek stałych, okresowych i epizodycznych; uczniowie nie znają nazw rzek ani strefy klimatycznej, w której rzeki występują.
Kilkuminutowa dyskusja w grupach, podczas której uczniowie na podstawie otrzymanych hydrogramów określają typy rzek, strefę klimatyczną, identyfikują różnice.
Prezentacja przy tablicy spostrzeżeń, wniosków – dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, weryfikacja poprawności odpowiedzi przez nauczyciela.
Podsumowanie mające na celu wskazanie różnic między poszczególnymi typami rzek.
Sporządzenie w zeszycie notatki zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji grafiki interaktywnej.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca pisemna na temat: „Czy globalne zmiany klimatu mogą wpłynąć na rozmieszczenie rzek stałych, okresowych i epizodycznych na Ziemi?”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji dotyczących różnych zagadnień hydrologicznych, np. cyklu hydrologicznego, bilansu wodnego, rozmieszczenia wód powierzchniowych na Ziemi, ustrojów rzecznych itp. (zakres podstawowy: IV. 1; zakres rozszerzony: IV. 4). Znajdzie zastosowanie także podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego hydrosfery.