Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Justyna Płachta
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: You Look Picture‑Perfect! / Wyglądasz jak z obrazka!
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, V.6, VII.4, VII.14, VIII.1, VIII.3, XI, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych
[K5] kompetencje osobiste, społeczne
Cele operacyjne:
Uczeń utrwala słownictwo dotyczące ubioru, dzięki czemu uczy się opisywać siebie i inne osoby.
Uczeń wskazuje najbardziej interesujące fakty dotyczące tego, co wpływa na postrzeganie drugiego człowieka.
Uczeń wyraża i uzasadnia opinię na temat wprowadzanych w szkołach wymagań dotyczących ubioru.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę na temat tworzenia własnego wizerunku.
Uczeń kształtuje świadomość tego, jak może być postrzegany przez osoby, których nie zna.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy tytuł tekstu Don’t Judge a Book by Its Cover i pyta: What does the idiom mean? Has anyone ever judged you based on the way you look? Uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Don’t Judge a Book by Its Cover (Przeczytaj), a następnie wybrali właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst Don’t Judge a Book by Its Cover i wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na ostatni akapit tekstu: One more thing is true. Smart clothes can make us feel better about ourselves. So, next time you are taking an exam or giving a presentation, why don't you wear something elegant? Prosi, żeby uczniowie, pracując w parach, opisali kolegom/koleżankom, jak ubraliby się na egzamin z języka angielskiego w zagranicznej szkole językowej. Każdy z uczniów opisuje swój strój, a partner/partnerka z pary ocenia, czy jest on odpowiedni do okazji.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie grają w parach w memo w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna).
Uczniowie zapoznają się z ilustracją na forum klasy, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Odczytują odpowiedzi, starając się je uzasadnić poprzez przywołanie treści ilustracji.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Odczytują zdania na forum klasy, starając się uzasadnić odpowiedzi.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w parach. Uczeń A opisuje strój dowolnej osoby w klasie, a zadaniem ucznia B jest zgadnąć, o kogo chodzi. Powtarzają czynność trzy razy, zamieniając się rolami.
Uczniowie rozmawiają w parach lub w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
What can our clothes say about us?
What is a school dress code?
What are typical elements of a school uniform?
Na koniec uczniowie podsumowują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Uczniowie dokonują samooceny. Mówią, czego nauczyli się na lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your school introduced a dress code. Write an email about that decision to a friend from Great Britain. In the email mention:
why the school made that decision;
what the new rules are;
your opinion about the dress code.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie, pracując w parach, analizują ilustrację z e‑materiału i tworzą własny dress code na szkolną zabawę sylwestrową. Polecenie: Study the interactive illustration in e‑material, and write your own 100 words long dress code of a school New Year’s Eve party. Write specific instructions. Model your description on the style of the Illustration.