Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.11.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich habe eine Grippe! / Mam grypę!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat przeziębienia i grypy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
porządkuje słownictwo związane z przeziębieniem i grypą;
wymienia zalecenia lekarza;
wyjaśnia w e‑mailu koleżance/koledze, że jest chory i nie przyjdzie do szkoły.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Grippe i poleca uczniom, aby wypisali znane im nazwy dolegliwości w języku niemieckim, które są związane z grypą, w celu powtórzenia słownictwa. Inicjuje rozmowę poprzez pytanie: W jaki sposób próbujecie się leczyć w czasie przeziębienia?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…”, a następnie o wymianę doświadczeń, zadając pytanie: Czy znacie jakieś ciekawostki dotyczące grypy?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają e‑maile w części Przeczytaj i starają się zrozumieć ich treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, które jest prawdziwe, a które fałszywe.
Uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu (Übung 2 i 3 w części Przeczytaj) w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły, wyjaśnia zasadę ćwiczenia Fußballspiel. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie 10–15 zdań. Na tablicy nauczyciel rysuje boisko z dwiema bramkami. Grupy prezentują swoje zdania, a przeciwnicy mają za zadanie zdecydować, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Jeśli udzielą poprawnej odpowiedzi, drużyna przeciwna otrzymuje gola w bramkę.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: zapoznanie z tematem i nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0