Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.13.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Was ist dein Lieblingswetter? / Jaka jest twoja ulubiona pogoda?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat ulubionej pogody oraz ulubionej pory roku
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni, jaka jest jego ulubiona pogoda i dlaczego;
opisze pogodę, jakiej nie lubi, i wyjaśni dlaczego;
wymieni, co robi podczas chłodnych dni.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie pyta uczniów, czy mają ulubioną pogodę. Jeżeli tak, to jaką, prosi o uzasadnienie swojego zdania. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo das Wetter i zachęca uczniów do wypisania wyrazów w języku niemieckim, które kojarzą im się z pogodą, w celu przypomnienia słownictwa.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 2 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Wyświetla na tablicy interaktywnej tabelę z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi chętne osoby o podchodzenie do tablicy i zaznaczanie poprawnej odpowiedzi. Uczniowie w parach wykonują Übung 3 z części Przeczytaj w celu sprawdzenia stopnia zrozumienia tekstu oraz utrwalenia nowego słownictwa: uzupełniają zdania podanymi wyrazami.
Uczniowie grają w grę, a następnie w celu powtórzenia słownictwa w niej występującego rozwiązują Übung 1 w części Gra edukacyjna: dopasowują nazwy pór roku do zdjęć.
Uczniowie wykonują Übung 2 oraz 3 w części Gra edukacyjna: łączą ze sobą fragmenty zdań i wskazują poprawne odpowiedzi.
Klasa wykonuje Aufgabe 1, 2 oraz 4 z części Sprawdź się, które stanowią przygotowanie do dalszego ćwiczenia: rozwiązuje krzyżówkę, dopasowuje podpisy do zdjęć oraz przyporządkowuje wyrazy do odpowiednich kategorii.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie opowiedzieli sobie, jaka jest ich ulubiona pora roku (pogoda), a jaka nie, i dlaczego. Nauczyciel wyświetla przydatne zwroty: Mein Lieblingswetter/Meine Lieblingsjahreszeit ist …/Ich mag Frühling/Sommer/Winter/Herbst, weil …/Ich finde Frühling/Sommer/Winter/Herbst nicht …
Na koniec zajęć uczniowie rozwiązują Aufgabe 3 oraz 5 z części Sprawdź się: grają w memory i łączą zdania w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz 8 z części Sprawdź się: wskazują zdania pasujące do ilustracji i opisują, co robią w chłodne dni.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z grą, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do dyskusji na temat ulubionej pogody;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu pogody oraz pór roku, przypomnienie wiadomości.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0