Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Beata Rusek
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Fernweh – warum reisen wir eigentlich?/Tęsknota za podróżą – dlaczego właściwie podróżujemy?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się na temat podróżowania, w szczególności powodów, dla których podróżujemy oraz zalet i wad podróżowania w pojedynkę.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
opowiada o powodach podróżowania;
wymienia wady i zalety podróżowania w pojedynkę;
przedstawia swoje stanowisko dotyczące samotnych podróży.
Cele motywacyjne
Uczeń:
wykonuje zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – notowanie, zaznaczanie, wypisywanie, ponowne organizowanie treści;
współpraca z innymi osobami.
Metody i formy pracy:
konstruktywizm;
metoda komunikacyjna;
podająca: praca z tekstem źródłowym;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
metody aktywizujące: burza mózgów, asocjogram, mapa myśli, zagadki grupowe;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
tablica multmimedialna;
arkusze papieru;
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (Videoblog),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza niemieckie pojęcie Fernweh w kontraście do pojęcia Heimweh. Następnie zapisuje tę nazwę oraz pytanie: Warum reisen wir? na tablicy.
Uczniowie zgłaszają swoje pomysły i zapisują je na tablicy. Nauczyciel uzupełnia zapis o swoje propozycje.
Jako inspirację nauczyciel może powiesić na tablicy (lub wyświetlić na ekranie) różne zdjęcia związane z podróżowaniem.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają samodzielnie tekst „Warum reisen wir” i wykonują Übung 1 w części Przeczytaj, dopasowując nagłówki do fragmentów tekstu. Porównują swoją pracę z kolegą lub koleżanką z ławki.
Pracując w parach, uczniowie szukają w tekście odpowiedzi na pytanie, dlaczego podróżujemy, i uzupełniają nimi asocjogram, który powstał na początku lekcji. Następnie tworzą po pięć zdań według wzoru:
Wir reisen, weil wir uns erholen wollen. Wir reisen, um uns zu erholen.
Podsumowując pracę z tekstem, wszystkie pary po kolei odczytują na forum klasy swoje zdania. Zdania nie mogą się powtarzać.
Nauczyciel zapisuje na jednym arkuszu papieru hasło: Solo‑Reisen, na drugim arkuszu papieru: Gruppenreisen. Uczniowie podchodzą do arkuszy papieru i każdy uczeń wybiera ten sposób podróżowania, który jego zdaniem ma więcej korzyści. Utworzone dwie grupy zapisują na arkuszu papieru korzyści każdego ze sposobów podróżowania. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga w formułowaniu prawidłowych odpowiedzi. Korzyści są omawiane przez wybranych uczniów. Uczniowie tworzą w zeszycie krótką notatkę, zapisując korzyści obu sposobów podróżowania.
Uczniowie słuchają wypowiedzi Laury na temat Solo‑Reisen (część Film), następnie wykonują Übung 1 w części Film w parach. Uczniowie porównują swoje rozwiązania, dyskutują na temat poprawnych odpowiedzi. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi do zadania na tablicy multmedialnej.
Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia do części Film - Übungen 2‑3.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zapisują na kartkach po dwa pytania związane z podróżowaniem, które chcieliby zadać koledze/koleżance, np. Mit wem reist du am liebsten?/Warst du mal auf einer Solo‑Reise?/ Reist du viel? Warum? Nauczyciel zbiera kartki i zapisuje pytania na tablicy.
Uczniowie próbują w parach udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania. Następnie nauczyciel zadaje wybranym uczniom pytania o kolegę/koleżankę z ławki, np. Reist er/sie viel? Warum reist er/sie gerne? Pozostali uczniowie słuchają wypowiedzi swoich kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Jako pracę domową uczniowie wykonują Aufgabe 7 z części Sprawdź się, formułują wpis na forum na temat: „Dlaczego ludzie podróżują?”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania videobloga:
przed lekcją: uczniowie w parach tworzą videobloga, w którym prezentują swoje preferencje odnośnie podróżowania oraz opowiadają o swoich podróżach.
w trakcie lekcji: uczniowie konfrontują nagrane przez siebie videoblogi z materiałem Laury, np. notują nowe argumenty, przedstawiają zupełnie odmienne zdanie, argumentują za innymi sposobami podróżowania.
po lekcji: uczniowie prezentują swoje videoblogi, pozostali uczniowie zadają im pytania oraz udzielają informacji zwrotnej.