Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Radioterapia onkologiczna |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwrócona klasa |
Metody nauczania: | odwrócona klasa |
Formy zajęć: | dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na zajęciach poprzedzających pyta uczniów o ich skojarzenia z hasłem „fizyka medyczna” – i po zapisaniu ich prosi o obejrzenie w domu filmu/filmów zawartych w medium oraz wyszukania dodatkowych informacji związanych z tym hasłem. W trakcie właściwej lekcji nauczyciel ponownie pyta o hasło „fizyka medyczna”, tym razem notując na tablicy bardziej precyzyjne skojarzenia związane głównie z radioterapią. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, które zajmą się kolejno tematem radioterapii, brachyterapii i terapii izotopowej. Każda z grupa ma czas na zapoznanie się z niniejszym e‑materiałem, uporządkowanie informacji zebranych przez członków grupy w domu oraz ewentualne poszukanie dodatkowych informacji w Internecie. Następnie przedstawiciele każdej z grup referują pozostałej części klasy najważniejsze pojęcia związane z daną techniką radioterapeutyczną. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel zaznacza, że fizyka medyczna to nie tylko radioterapia – to także między innymi obrazowanie medyczne, takie jak tomografia komputerowa, rentgenodiagnostyka, ultrasonografia czy rezonans magnetyczny. Nauczyciel pyta uczniów, kto spotkał się z którąś z tych technik i moderuje dyskusję grupową na temat zasady działania tych urządzeń. Na koniec zadaje pracę domową polegającą na wyszukaniu dodatkowych informacji w Internecie w zakresie technik diagnostycznych, które nie zostały omówione na lekcji (np. uczniom zabrakło czasu lub wiedzy do wyjaśnienia jak działa rezonans magnetyczny). | |
Praca domowa: | |
Jak w fazie podsumowującej. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem. |