Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Dariusz Aksamit

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Radioterapia onkologiczna

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
1) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej;
2) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta;
7) wskazuje wpływ promieniowania jonizującego na materię oraz na organizmy żywe;
8) wymienia przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości w technice i medycynie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowiaduje się, na czym polega radioterapia onkologiczna;

  2. poznaje różne rodzaje radioterapii;

  3. rozumie rolę fizyka medycznego w procesie radioterapii onkologicznej.

Strategie nauczania:

odwrócona klasa

Metody nauczania:

odwrócona klasa

Formy zajęć:

dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel na zajęciach poprzedzających pyta uczniów o ich skojarzenia z hasłem „fizyka medyczna” – i po zapisaniu ich prosi o obejrzenie w domu filmu/filmów zawartych w medium oraz wyszukania dodatkowych informacji związanych z tym hasłem. W trakcie właściwej lekcji nauczyciel ponownie pyta o hasło „fizyka medyczna”, tym razem notując na tablicy bardziej precyzyjne skojarzenia związane głównie z radioterapią.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, które zajmą się kolejno tematem radioterapii, brachyterapii i terapii izotopowej. Każda z grupa ma czas na zapoznanie się z niniejszym e‑materiałem, uporządkowanie informacji zebranych przez członków grupy w domu oraz ewentualne poszukanie dodatkowych informacji w Internecie. Następnie przedstawiciele każdej z grup referują pozostałej części klasy najważniejsze pojęcia związane z daną techniką radioterapeutyczną.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zaznacza, że fizyka medyczna to nie tylko radioterapia – to także między innymi obrazowanie medyczne, takie jak tomografia komputerowa, rentgenodiagnostyka, ultrasonografia czy rezonans magnetyczny. Nauczyciel pyta uczniów, kto spotkał się z którąś z tych technik i moderuje dyskusję grupową na temat zasady działania tych urządzeń. Na koniec zadaje pracę domową polegającą na wyszukaniu dodatkowych informacji w Internecie w zakresie technik diagnostycznych, które nie zostały omówione na lekcji (np. uczniom zabrakło czasu lub wiedzy do wyjaśnienia jak działa rezonans magnetyczny).

Praca domowa:

Jak w fazie podsumowującej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem.
Można również rozpocząć od zebrania wstępnej wiedzy uczniów o technikach diagnostycznych i terapeutycznych, następnie zapoznać ich z materiałem porządkując i rozszerzając ich wiedzę, podsumowując całość załączonymi filmami.