Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.1.4
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was soll ich anziehen? / Co mam na siebie włożyć?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania wyglądu zewnętrznego.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie kolory i części garderoby;
opisze stroje różnych osób;
zaproponuje strój na imprezę kostiumową.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych, używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych, odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca – dyskusja dydaktyczna, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
walizka z ubraniami,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?.
Nauczyciel mówi, żeby uczniowie zapoznali się z informacją „Czy wiesz, że…” na temat mody i ulubionych kolorów.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu kolory oraz inicjuje krótką dyskusję na temat kolorów i ubioru.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na jego temat, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?)
Uczniowie sprawdzają w parach rozumienie tekstu: określają jego główną myśl, łączą zwroty, uzupełniają luki, dobierają w pary kolory w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Übung 1‑3 w części Przeczytaj).
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wymieniają, jakie ubrania ma Lena w swojej szafie. Następnie podpisują części garderoby, łączą w pary i dopasowują, w co Lena powinna się ubrać (Übung 1‑3 z części Ilustracja interaktywna).
Nauczyciel kładzie na stoliku walizkę, a obok stos ubrań. Następnie mówi np.: Wir fahren (in die Berge, aufs Land, ans Meer), was packen wir ein? Uczniowie opowiadają, co pakują do walizki.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie przynoszą do szkoły dowolne ubrania, robią pokaz mody w klasie. Każdy opisuje, co ma na sobie. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie udzielają Leonowi wskazówek dotyczących ubioru na imprezę, której motywem przewodnim są bohaterowie z serialów. Wykorzystują poznaną konstrukcję gramatyczną: przymiotnik jako przydawka w bierniku oraz nowo poznane słownictwo - Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, uczniowie przygotowują fiszki do tematu, korzystając ze słowniczka.
w trakcie lekcji: Propozycja 1: Uczniowie mogą wybrać poszczególne ubrania z ilustracji interaktywnej, skompletować na tej podstawie strój i opisać go koledze. Rówieśnik na podstawie opisu musi odgadnąć, o jakie ubrania chodziło jego rozmówcy. Po zakończeniu zabawy uczniowie porównują swoje zestawy i oceniają, ile ubrań się pokrywa. Potem zamieniają się rolami. Propozycja 2: Nauczyciel opisuje zestaw ubrań na podstawie ilustracji interaktywnej, a uczniowie według jego wskazówek kompletują ubiór;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie w domu nagrywają filmik, w którym prezentują swoje ubrania. Kompletują różne zestawy i wyliczają na głos po niemiecku, jak nazywają się te rzeczy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0