Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Powstawanie atolu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest atol i omawia etapy jego powstawania,
określa wpływ warunków środowiska wodnego (zasolenie, bioróżnorodność) na tempo powstawania atolu,
lokalizuje atole na mapie świata,
wskazuje różnice między atolem a rafą barierową.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Goldberg W.M., Atolls of the World. Revisiting the Original Checklist, „Atoll Research Bulletin” 2016, nr 610.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie zadania domowego.
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie przez nauczyciela informacji dotyczących genezy wysp wulkanicznych – uczniowie wskazują miejsca występowania tych wysp.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Pogadanka prowadzona przez nauczyciela, ilustrowana prezentacją multimedialną zawierającą schematy i fotografie oraz symulacją interaktywną z e‑materiału. Pogadanka dotyczyć ma powstawania atoli i różnych ich typów; uczniowie sporządzają notatki.
Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest określenie związków przyczynowo‑skutkowych między czynnikami środowiskowymi a powstawaniem atolu, poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania problemowe zadawane przez nauczyciela po zakończeniu pogadanki.
Zadawanie pytań problemowych przez nauczyciela (propozycje pytań):
dlaczego powstaje atol?
czym atol różni się od rafy barierowej?
jakie czynniki środowiska mają wpływ na zasiedlanie skał wulkanicznych przez organizmy żywe?
czy atole mogą występować we wszystkich strefach klimatycznych?
jakie mogą być zagrożenia dla atoli?
jak można zagospodarować atole?
Odpowiedzi uczniów na zadawane pytania, kontrola poprawności odpowiedzi przez nauczyciela, dyskusja.
Podsumowanie dyskusji mające na celu wykazanie najważniejszych związków przyczynowo‑skutkowych prowadzących do powstania atoli i możliwości ich gospodarczego wykorzystania.
Prezentacja filmu o wybranym archipelagu (Malediwy, Seszele, Tonga lub inny wybrany przez nauczyciela) przedstawiającego krajobraz (także z lotu ptaka), aspekty przyrodnicze, społeczne i gospodarcze archipelagu – źródło: np. YouTube.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznaj się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Prezentacja multimedialna – na podstawie różnych źródeł informacji scharakteryzuj wybrany atol lub archipelag złożony z atoli, omów jego położenie, genezę i zagospodarowanie. Wyniki pracy zaprezentujesz na następnej lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarta w e‑materiale symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery (zakres podstawowy: V). Będzie przydatna także podczas innych lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z procesami zewnętrznymi, które modelują powierzchnię Ziemi (zakres podstawowy: V. 3).