Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Kryteria klasyfikacji zwierząt
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz kryteria klasyfikacji zwierząt.
Rozróżnisz zwierzęta tkankowe i beztkankowe, pierwouste i wtórouste, a także dwuwarstwowce i trójwarstwowce.
Przeanalizujesz różnice w budowie zwierząt acelomatycznych, pseudocelomatycznych i celomatycznych.
Sklasyfikujesz zwierzęta ze względu na ich symetrię ciała.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
praca z filmem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
film.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrane pary przedstawiają swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do odnotowanych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Praca z filmem pt. „Kryteria klasyfikacji zwierząt”. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie filmu, który zostanie wyświetlony, określili kryteria klasyfikacji zwierząt oraz porównali zwierzęta pierwouste i wtórouste. Uczniowie zapoznają się z filmem udostępnionym przez nauczyciela. Po obejrzeniu filmu uczniowie, pracując w parach, formułują odpowiedzi. Ochotnicy prezentują swoje wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Praca z grafiką interaktywną „Podział zwierząt ze względu na obecność wtórnej jamy ciała (celomy)”. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną. Prosi podopiecznych, by w grupach dokonali jej analizy i określili różnice między zwierzętami acelomatycznymi, pseudocelomatycznymi i celomatycznymi. Po upływie wcześniej wyznaczonego czasu wskazani przedstawiciele grup prezentują wypracowane wnioski na forum klasy. Nauczyciel ocenia ich poprawność.
Nauczyciel prosi o rozwiązanie polecenia nr 3: „Wyjaśnij, jakie korzyści odniosły zwierzęta z powstania celomy”. Uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi na kartkach, następnie tworzą pary, a potem pary łączą się w czwórki – za każdym razem uczniowie ustalają wspólną odpowiedź. Przedstawiciel wybranej grupy prezentuje wyniki pracy. Pozostali uczniowie oraz nauczyciel uzupełniają lub korygują podane wyjaśnienie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie: „Jaki jest związek pomiędzy trybem życia zwierząt a ich symetrią ciała?”. Wskazany/chętny uczeń udziela odpowiedzi, uzasadniając ją.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Film” oraz polecenie 1 z sekcji „Grafika interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Uczniowie mogą wykorzystać film w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.