Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: System demokratyczny w Indiach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwia, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje historyczne przemiany, które doprowadziły do ukształtowania się demokracji w Indiach;
ocenia funkcjonowanie demokracji w społeczeństwie kastowym;
wyjaśnia różnice między normami społecznymi a prawnymi, zapisanymi w konstytucji;
wykazuje znaczenie norm prawa pisanego dla rozwoju demokracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
odwrócona klasa;
prezentacja multimedialna.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie są podzieleni na dwie grupy. Jedna dostaje za zadanie krótkie scharakteryzowanie systemu społecznego Indii, z uwzględnieniem przyczyn historycznych, druga grupa ma przygotować charakterystykę systemu politycznego Indii współczesnych. Oba zadania powinny zostać wykonane w formie prezentacji.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Na tablicy zostaje zapisane hasło, a uczniowie proszeni są o wypisanie wszystkich skojarzeń związanych z Indiami.
2. Uczniowie są proszeni, aby wybrali tylko te skojarzenia, które odnoszą się do systemu politycznego lub struktury społecznej Indii.
3. Wybrane/chętne osoby wyjaśniają pojęcia na tablicy.
4. Uczniowie w grupach przedstawiają prezentacje na zadane tematy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie są proszeni, aby przedstawili swoją opinię na temat wpływu systemu kastowego na powstanie i trwałość demokracji w Indiach.
2. Wybrana/chętna osoba podsumowuje dyskusję, wypisując najważniejsze argumenty na tablicy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Systemy polityczne, Kraków 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany jako podsumowanie pracy uczniów i wstęp do dyskusji.