Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: System demokratyczny w Indiach

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwia, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje historyczne przemiany, które doprowadziły do ukształtowania się demokracji w Indiach;

  • ocenia funkcjonowanie demokracji w społeczeństwie kastowym;

  • wyjaśnia różnice między normami społecznymi a prawnymi, zapisanymi w konstytucji;

  • wykazuje znaczenie norm prawa pisanego dla rozwoju demokracji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • odwrócona klasa;

  • prezentacja multimedialna.

Formy zajęć:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Na poprzedniej lekcji uczniowie są podzieleni na dwie grupy. Jedna dostaje za zadanie krótkie scharakteryzowanie systemu społecznego Indii, z uwzględnieniem przyczyn historycznych, druga grupa ma przygotować charakterystykę systemu politycznego Indii współczesnych. Oba zadania powinny zostać wykonane w formie prezentacji.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Na tablicy zostaje zapisane hasło, a uczniowie proszeni są o wypisanie wszystkich skojarzeń związanych z Indiami.

2. Uczniowie są proszeni, aby wybrali tylko te skojarzenia, które odnoszą się do systemu politycznego lub struktury społecznej Indii.

3. Wybrane/chętne osoby wyjaśniają pojęcia na tablicy.

4. Uczniowie w grupach przedstawiają prezentacje na zadane tematy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie są proszeni, aby przedstawili swoją opinię na temat wpływu systemu kastowego na powstanie i trwałość demokracji w Indiach.

2. Wybrana/chętna osoba podsumowuje dyskusję, wypisując najważniejsze argumenty na tablicy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Systemy polityczne, Kraków 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może zostać wykorzystany jako podsumowanie pracy uczniów i wstęp do dyskusji.