Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.2.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich wohne in Deutschland / Mieszkam w Niemczech
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o kraju, w którym się mieszka
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom różne flagi i pyta, czy rozpoznają flagę Polski. Następnie pyta, czy uczniowie rozpoznają flagę innego kraju oraz jakie znają nazwy krajów. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Następuje dyskusja na temat tego, w jakim kraju mieszkamy, z jakiego kraju pochodzimy (być może są w klasie dzieci innych narodowości). Nauczyciel pyta, jak nazywa się kraj, w którym ludzie porozumiewają się w języku niemieckim. Następnie odtwarza nazwę języka: Deutsch oraz nazwę Niemiec: Deutschland (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację z dialogiem Tima z Frankiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odnajdują na ilustracji flagi i podają nazwy krajów. Następnie wyklaskują na przemian: Polen, Deutschland, Polen, Deutschland (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel może zaproponować uczniom różne rytmy do wyklaskiwania nazw krajów. | |||
Nauczyciel odtwarza fragment dialogu, w którym Franek pyta Tima, gdzie mieszka chłopiec. Uczniowie powtarzają za Frankiem pytanie Wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, jak Tim i Franek odpowiedzieli na pytanie: Wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Franka i Tima na plaży. Odczytuje na głos zdania dialogu: Ich wohne im Polen. Ich wohne in Deutschland. Pyta uczniów, który z chłopców powiedział które zdanie i co one oznaczają. Następnie nauczyciel zachęca pary ochotników do odegrania scenki na plaży z podziałem na role. Jeden uczeń mówi w języku niemieckim, że mieszka w Polsce, drugi - w Niemczech. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę. | praca w parach | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje flagę Niemiec i prosi uczniów o nazwanie (w języku polskim) kolorów widocznych na fladze. Nauczyciel wypowiada głośno niemieckie nazwy tych kolorów, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | 20 min | krzesła, karty obrazkowe z flagami Polski i Niemiec |
Uczniowie grają w berka wyrazowego. Powtarzają nazwy kolorów i zdobywają punkty (e‑materiał: Gra edukacyjna). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustawia krzesła w kole. Krzeseł powinno być o jedno mniej, niż jest uczniów. Uczniowie spacerują wokół krzeseł. Kiedy nauczyciel klaśnie w dłonie i wypowie na głos wyraz Polen lub Deutschland, uczniowie siadają na krzesłach, a nauczyciel pokazuje im kartę obrazkową z flagą Polski lub Niemiec. Uczeń, dla którego zabrakło krzesła, odchodzi i zastępuje nauczyciela: klaszcze w dłonie, mówi na głos nazwę państwa, a na koniec pokazuje flagę tego kraju. W razie potrzeby nauczyciel pomaga uczniowi. Nauczyciel za każdym razem zabiera jedno krzesło, tak aby na koniec wyłonić zwycięzcę zabawy (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | plenum | ||
Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje nagranie (Was ist das?) oraz dwie odpowiedzi do wyboru. Uczniowie wskazują poprawną odpowiedź na pytanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje z trzema pytaniami: Wie heißt du?, Was ist das?, Wo wohnst du? Odczytuje je na głos, uczniowie powtarzają i decydują, które pytanie zadamy, jeśli chcemy zapytać kogoś o imię. Zachęca uczniów, aby zadali sobie to pytanie koledze/koleżance w ławce i na nie odpowiedzieli. Przypomina, że odpowiedź należy zacząć od słów: Ich bin … (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). | plenum, praca w parach | ||
Nauczyciel rozdaje każdej parze kartoniki z puzzlami. Kiedy wszyscy uczniowie ułożą obrazek, cała klasa powtarza za nauczycielem pytanie: Wo wohnst du? Nauczyciel pyta, jak dzieci odpowiedziałyby na to pytanie w języku niemieckim. Ochotnicy odpowiadają, następnie wszyscy uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4). | kartoniki z puzzlami | ||
Nauczyciel umieszcza w dwóch różnych miejscach w klasie napisy KRAJE i KOLORY. Wypowiada nazwę koloru lub kraju, a uczniowie podbiegają do kartki z napisem KRAJE lub KOLORY (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 5). | plenum | kartki z napisami KRAJE i KOLORY | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie ustalają, w jakiej kolejności powinny być ułożone kolory flagi Niemiec. Uczniowie wypowiadają chórem nazwy kolorów widocznych na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | 10 min | tablica interaktywna |
Uczniowie otrzymują szablony flag Niemiec i Polski do kolorowania. Po skończonej pracy nazywają kolory, których użyli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5). | praca indywidualna | szablony flag Polski i Niemiec, kredki | |
Wychodząc z klasy, każdy uczeń odpowiada na jedno z pytań nauczyciela: Wo wohnst du? albo Wie heißt du? | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom różne flagi i pyta, czy rozpoznają flagę Polski. Następnie pyta, czy uczniowie rozpoznają flagę innego kraju oraz jakie znają nazwy krajów. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Następuje dyskusja na temat tego, w jakim kraju mieszkamy, z jakiego kraju pochodzimy (być może są w klasie dzieci innych narodowości). Nauczyciel pyta, jak nazywa się kraj, w którym ludzie porozumiewają się w języku niemieckim. Następnie odtwarza nazwę języka: Deutsch oraz nazwę Niemiec: Deutschland (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację z dialogiem Tima z Frankiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odnajdują na ilustracji flagi i podają nazwy krajów. Następnie wyklaskują na przemian: Polen, Deutschland, Polen, Deutschland (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel może zaproponować uczniom różne rytmy do wyklaskiwania nazw krajów.
Nauczyciel odtwarza fragment dialogu, w którym Franek pyta Tima, gdzie mieszka chłopiec. Uczniowie powtarzają za Frankiem pytanie Wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, jak Tim i Franek odpowiedzieli na pytanie: Wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Franka i Tima na plaży. Odczytuje na głos zdania dialogu: Ich wohne im Polen. Ich wohne in Deutschland. Pyta uczniów, który z chłopców powiedział które zdanie i co one oznaczają. Następnie nauczyciel zachęca pary ochotników do odegrania scenki na plaży z podziałem na role. Jeden uczeń mówi w języku niemieckim, że mieszka w Polsce, drugi - w Niemczech. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.
praca w parach
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje flagę Niemiec i prosi uczniów o nazwanie (w języku polskim) kolorów widocznych na fladze. Nauczyciel wypowiada głośno niemieckie nazwy tych kolorów, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
20 min
krzesła, karty obrazkowe z flagami Polski i Niemiec
Uczniowie grają w berka wyrazowego. Powtarzają nazwy kolorów i zdobywają punkty (e‑materiał: Gra edukacyjna).
praca indywidualna
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustawia krzesła w kole. Krzeseł powinno być o jedno mniej, niż jest uczniów. Uczniowie spacerują wokół krzeseł. Kiedy nauczyciel klaśnie w dłonie i wypowie na głos wyraz Polen lub Deutschland, uczniowie siadają na krzesłach, a nauczyciel pokazuje im kartę obrazkową z flagą Polski lub Niemiec. Uczeń, dla którego zabrakło krzesła, odchodzi i zastępuje nauczyciela: klaszcze w dłonie, mówi na głos nazwę państwa, a na koniec pokazuje flagę tego kraju. W razie potrzeby nauczyciel pomaga uczniowi. Nauczyciel za każdym razem zabiera jedno krzesło, tak aby na koniec wyłonić zwycięzcę zabawy (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
plenum
Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje nagranie (Was ist das?) oraz dwie odpowiedzi do wyboru. Uczniowie wskazują poprawną odpowiedź na pytanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje z trzema pytaniami: Wie heißt du?, Was ist das?, Wo wohnst du? Odczytuje je na głos, uczniowie powtarzają i decydują, które pytanie zadamy, jeśli chcemy zapytać kogoś o imię. Zachęca uczniów, aby zadali sobie to pytanie koledze/koleżance w ławce i na nie odpowiedzieli. Przypomina, że odpowiedź należy zacząć od słów: Ich bin … (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).
plenum, praca w parach
Nauczyciel rozdaje każdej parze kartoniki z puzzlami. Kiedy wszyscy uczniowie ułożą obrazek, cała klasa powtarza za nauczycielem pytanie: Wo wohnst du? Nauczyciel pyta, jak dzieci odpowiedziałyby na to pytanie w języku niemieckim. Ochotnicy odpowiadają, następnie wszyscy uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).
kartoniki z puzzlami
Nauczyciel umieszcza w dwóch różnych miejscach w klasie napisy KRAJE i KOLORY. Wypowiada nazwę koloru lub kraju, a uczniowie podbiegają do kartki z napisem KRAJE lub KOLORY (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 5).
plenum
kartki z napisami KRAJE i KOLORY
Faza podsumowująca
Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie ustalają, w jakiej kolejności powinny być ułożone kolory flagi Niemiec.
Uczniowie wypowiadają chórem nazwy kolorów widocznych na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
10 min
tablica interaktywna
Uczniowie otrzymują szablony flag Niemiec i Polski do kolorowania. Po skończonej pracy nazywają kolory, których użyli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5).
praca indywidualna
szablony flag Polski i Niemiec, kredki
Wychodząc z klasy, każdy uczeń odpowiada na jedno z pytań nauczyciela: Wo wohnst du? albo Wie heißt du?
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0