Numer e‑materiału: 1.1.2.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich wohne in Deutschland / Mieszkam w Niemczech
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o kraju, w którym się mieszka

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) moje miejsce zamieszkania.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o miejsce zamieszkania oraz imię;

  • formułuje wypowiedź na temat tego, jak się nazywa i w jakim kraju mieszka;

  • nazywa kolory widoczne na fladze Niemiec.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wykorzystuje i rozwija swoją kreatywność;

  • ma możliwość porównania wybranych artefaktów w Polsce i Niemczech.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • aktywizująca,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • zabawa w brakujące krzesła,

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

– formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • farby,

  • karty obrazkowe,

  • puzzle,

  • szablony (flagi).

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Gra może posłużyć jako rozgrzewka językowa na kolejnych zajęciach lub powtórka przed sprawdzianem.
Jeżeli szkoła nie dysponuje dostateczną liczbą laptopów lub tabletów, część realizacyjną można przeprowadzić jako wspólną zabawę całej klasy.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom różne flagi i pyta, czy rozpoznają flagę Polski. Następnie pyta, czy uczniowie rozpoznają flagę innego kraju oraz jakie znają nazwy krajów. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Następuje dyskusja na temat tego, w jakim kraju mieszkamy, z jakiego kraju pochodzimy (być może są w klasie dzieci innych narodowości). Nauczyciel pyta, jak nazywa się kraj, w którym ludzie porozumiewają się w języku niemieckim. Następnie odtwarza nazwę języka: Deutsch oraz nazwę Niemiec: Deutschland (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację z dialogiem Tima z Frankiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odnajdują na ilustracji flagi i podają nazwy krajów. Następnie wyklaskują na przemian: Polen, Deutschland, Polen, Deutschland (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel może zaproponować uczniom różne rytmy do wyklaskiwania nazw krajów.

Nauczyciel odtwarza fragment dialogu, w którym Franek pyta Tima, gdzie mieszka chłopiec. Uczniowie powtarzają za Frankiem pytanie Wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, jak Tim i Franek odpowiedzieli na pytanie: Wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Franka i Tima na plaży. Odczytuje na głos zdania dialogu: Ich wohne im Polen. Ich wohne in Deutschland. Pyta uczniów, który z chłopców powiedział które zdanie i co one oznaczają. Następnie nauczyciel zachęca pary ochotników do odegrania scenki na plaży z podziałem na role. Jeden uczeń mówi w języku niemieckim, że mieszka w Polsce, drugi - w Niemczech. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje flagę Niemiec i prosi uczniów o nazwanie (w języku polskim) kolorów widocznych na fladze. Nauczyciel wypowiada głośno niemieckie nazwy tych kolorów, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

20 min

krzesła, karty obrazkowe z flagami Polski i Niemiec

Uczniowie grają w berka wyrazowego. Powtarzają nazwy kolorów i zdobywają punkty (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca indywidualna

Nauczyciel wspólnie z uczniami ustawia krzesła w kole. Krzeseł powinno być o jedno mniej, niż jest uczniów. Uczniowie spacerują wokół krzeseł. Kiedy nauczyciel klaśnie w dłonie i wypowie na głos wyraz Polen lub Deutschland, uczniowie siadają na krzesłach, a nauczyciel pokazuje im kartę obrazkową z flagą Polski lub Niemiec. Uczeń, dla którego zabrakło krzesła, odchodzi i zastępuje nauczyciela: klaszcze w dłonie, mówi na głos nazwę państwa, a na koniec pokazuje flagę tego kraju. W razie potrzeby nauczyciel pomaga uczniowi. Nauczyciel za każdym razem zabiera jedno krzesło, tak aby na koniec wyłonić zwycięzcę zabawy (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje nagranie (Was ist das?) oraz dwie odpowiedzi do wyboru. Uczniowie wskazują poprawną odpowiedź na pytanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje z trzema pytaniami: Wie heißt du?, Was ist das?, Wo wohnst du? Odczytuje je na głos, uczniowie powtarzają i decydują, które pytanie zadamy, jeśli chcemy zapytać kogoś o imię. Zachęca uczniów, aby zadali sobie to pytanie koledze/koleżance w ławce i na nie odpowiedzieli. Przypomina, że odpowiedź należy zacząć od słów: Ich bin (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

plenum, praca w parach

Nauczyciel rozdaje każdej parze kartoniki z puzzlami. Kiedy wszyscy uczniowie ułożą obrazek, cała klasa powtarza za nauczycielem pytanie: Wo wohnst du? Nauczyciel pyta, jak dzieci odpowiedziałyby na to pytanie w języku niemieckim. Ochotnicy odpowiadają, następnie wszyscy uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).

kartoniki z puzzlami

Nauczyciel umieszcza w dwóch różnych miejscach w klasie napisy KRAJE i KOLORY. Wypowiada nazwę koloru lub kraju, a uczniowie podbiegają do kartki z napisem KRAJE lub KOLORY (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 5).

plenum

kartki z napisami KRAJE i KOLORY

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie ustalają, w jakiej kolejności powinny być ułożone kolory flagi Niemiec.

Uczniowie wypowiadają chórem nazwy kolorów widocznych na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

10 min

tablica interaktywna

Uczniowie otrzymują szablony flag Niemiec i Polski do kolorowania. Po skończonej pracy nazywają kolory, których użyli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5).

praca indywidualna

szablony flag Polski i Niemiec, kredki

Wychodząc z klasy, każdy uczeń odpowiada na jedno z pytań nauczyciela: Wo wohnst du? albo Wie heißt du?

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom różne flagi i pyta, czy rozpoznają flagę Polski. Następnie pyta, czy uczniowie rozpoznają flagę innego kraju oraz jakie znają nazwy krajów. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Następuje dyskusja na temat tego, w jakim kraju mieszkamy, z jakiego kraju pochodzimy (być może są w klasie dzieci innych narodowości). Nauczyciel pyta, jak nazywa się kraj, w którym ludzie porozumiewają się w języku niemieckim. Następnie odtwarza nazwę języka: Deutsch oraz nazwę Niemiec: Deutschland (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację z dialogiem Tima z Frankiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odnajdują na ilustracji flagi i podają nazwy krajów. Następnie wyklaskują na przemian: Polen, Deutschland, Polen, Deutschland (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel może zaproponować uczniom różne rytmy do wyklaskiwania nazw krajów.

Nauczyciel odtwarza fragment dialogu, w którym Franek pyta Tima, gdzie mieszka chłopiec. Uczniowie powtarzają za Frankiem pytanie Wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, jak Tim i Franek odpowiedzieli na pytanie: Wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Franka i Tima na plaży. Odczytuje na głos zdania dialogu: Ich wohne im Polen. Ich wohne in Deutschland. Pyta uczniów, który z chłopców powiedział które zdanie i co one oznaczają. Następnie nauczyciel zachęca pary ochotników do odegrania scenki na plaży z podziałem na role. Jeden uczeń mówi w języku niemieckim, że mieszka w Polsce, drugi - w Niemczech. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje flagę Niemiec i prosi uczniów o nazwanie (w języku polskim) kolorów widocznych na fladze. Nauczyciel wypowiada głośno niemieckie nazwy tych kolorów, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

20 min

krzesła, karty obrazkowe z flagami Polski i Niemiec

Uczniowie grają w berka wyrazowego. Powtarzają nazwy kolorów i zdobywają punkty (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca indywidualna

Nauczyciel wspólnie z uczniami ustawia krzesła w kole. Krzeseł powinno być o jedno mniej, niż jest uczniów. Uczniowie spacerują wokół krzeseł. Kiedy nauczyciel klaśnie w dłonie i wypowie na głos wyraz Polen lub Deutschland, uczniowie siadają na krzesłach, a nauczyciel pokazuje im kartę obrazkową z flagą Polski lub Niemiec. Uczeń, dla którego zabrakło krzesła, odchodzi i zastępuje nauczyciela: klaszcze w dłonie, mówi na głos nazwę państwa, a na koniec pokazuje flagę tego kraju. W razie potrzeby nauczyciel pomaga uczniowi. Nauczyciel za każdym razem zabiera jedno krzesło, tak aby na koniec wyłonić zwycięzcę zabawy (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje nagranie (Was ist das?) oraz dwie odpowiedzi do wyboru. Uczniowie wskazują poprawną odpowiedź na pytanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje z trzema pytaniami: Wie heißt du?, Was ist das?, Wo wohnst du? Odczytuje je na głos, uczniowie powtarzają i decydują, które pytanie zadamy, jeśli chcemy zapytać kogoś o imię. Zachęca uczniów, aby zadali sobie to pytanie koledze/koleżance w ławce i na nie odpowiedzieli. Przypomina, że odpowiedź należy zacząć od słów: Ich bin (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

plenum, praca w parach

Nauczyciel rozdaje każdej parze kartoniki z puzzlami. Kiedy wszyscy uczniowie ułożą obrazek, cała klasa powtarza za nauczycielem pytanie: Wo wohnst du? Nauczyciel pyta, jak dzieci odpowiedziałyby na to pytanie w języku niemieckim. Ochotnicy odpowiadają, następnie wszyscy uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).

kartoniki z puzzlami

Nauczyciel umieszcza w dwóch różnych miejscach w klasie napisy KRAJE i KOLORY. Wypowiada nazwę koloru lub kraju, a uczniowie podbiegają do kartki z napisem KRAJE lub KOLORY (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 5).

plenum

kartki z napisami KRAJE i KOLORY

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie ustalają, w jakiej kolejności powinny być ułożone kolory flagi Niemiec.

Uczniowie wypowiadają chórem nazwy kolorów widocznych na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

10 min

tablica interaktywna

Uczniowie otrzymują szablony flag Niemiec i Polski do kolorowania. Po skończonej pracy nazywają kolory, których użyli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5).

praca indywidualna

szablony flag Polski i Niemiec, kredki

Wychodząc z klasy, każdy uczeń odpowiada na jedno z pytań nauczyciela: Wo wohnst du? albo Wie heißt du?

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec