Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Pros and Cons of Remote Working / Zalety i wady pracy zdalnej
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.12, I.14, II.2, II.5, III.4, III.5, V.3, V.4, V.6, VII.14, VIII.1, VIII.2, X, XI, XII, XIII
Poziom nauczania - podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu pracy zdalnej oraz jej zalet i wad.
Uczeń potrafi zredagować ogłoszenie zachęcające do podjęcia oferowanej przez siebie pracy zdalnej.
Uczeń potrafi zredagować list do kolegi/koleżanki z zagranicy na temat swojej wakacyjnej pracy zdalnej.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat pracy zdalnej oraz jej zalet i wad.
Uczeń poszerza wiedzę z zakresu różnych aspektów pracy zdalnej.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie opisują zdjęcie przedstawiające osobę pracującą z domu.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy – grupę A i grupę B. Grupie A przydziela fragment tekstu The Pros of Remote Working, grupa B ma za zadanie pracować nad częścią Working from Home as a Curse. Uczniowie czytają przydzielone im fragmenty tekstu i sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrazy/wyrażenia, prosząc nauczyciela o pomoc. Następnie układają do nich pytania.
Nauczyciel sprawdza poprawność przygotowanych pytań. Uczniowie, łącząc się w pary: uczeń A + uczeń B, wymieniają się pytaniami. Uczeń A zapoznaje się z pozostałą treścią tekstu i odpowiada na pytania otrzymane od kolegi/koleżanki z grupy B. Uczeń B postępuje analogicznie.
Uczniowie wracają do grup wyjściowych (grupa A i grupa B) i wspólnie omawiają ostateczne odpowiedzi na pytania z sąsiedniej grupy. Prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na fragmenty tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.
Uczniowie w parach wykonują ustnie Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne osoby relacjonują na forum klasy informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają film (Film), a następnie wykonują Exercise 2 (Film). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści filmu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Film). Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują ustnie Exercise 7 (Sprawdź się).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently applied for a remote summer job and have been accepted. You are writing a letter to a friend from the UK about your new position. In your letter:
explain why you have chosen to work from home;
list at least two challenges you face in your new job;
tell about the remote working solutions you use in your employment;
ask your friend whether they'd like to work remotely.
Your answer should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą na podstawie tekstu oraz filmu z e‑materiału mapę pojęć dotyczącą pracy zdalnej, w której uwzględniają kluczowe informacje oraz słownictwo (minimum 10 wyrażeń). Starają się posegregować informacje wg własnego klucza logicznego. Na kolejnej lekcji oprowadzają partnerów z ławki po swoich mapach, tłumacząc im swój tok myślenia przy kategoryzacji.