| |
| |
| Jak działa klatka Faradaya? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VI. Elektrostatyka. Uczeń: 4) opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach i znikanie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya). Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 6) opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach, zerowe natężenie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya), duże natężenie pola wokół ostrzy na powierzchni przewodnika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń
tłumaczy, na jakiej zasadzie działa klatka Faradaya,
wskazuje przykładowe zastosowania klatki Faradaya,
opisuje, jaką konstrukcję może mieć klatka Faradaya,
przeprowadza symulację numeryczną modelu klatki Faradaya.
|
| |
| wykład informacyjny, eksperyment |
| praca w parach, praca indywidualna |
| puszka aluminiowa (np. po napoju), pałeczka ebonitowa, tkanina wełniana, piłeczka ping‑pongowa na nici |
| |
|
|
Nauczyciel zaciekawia uczniów tematem zgodnie z treścią części “Czy to nie ciekawe?” Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie podstawowych własności przewodników w polu elektrycznym. |
|
Nauczyciel demonstruje oddziaływanie naelektryzowanej laski ebonitowej z piłeczką ping‑pongową zawieszoną na nici, następnie powtarza eksperyment, zawieszając piłeczkę wewnątrz puszki z wyciętym wieczkiem. Uczniowie próbują w sposób jakościowy opisać obserwowane zjawisko. Uczniowie przeprowadzają symulację numeryczną modelu klatki Faradaya. Posiłkując się interaktywną symulacją przypominają zjawisko indukcji elektrostatycznej. Nauczyciel omawia przykładowe konstrukcje oraz zastosowania puszki Faradaya. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑4 Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości o klatce Faradaya uczniowie rozwiązują zadania: 5‑8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Medium może być wstępem i zaciekawieniem przed lekcją. |