Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt w Polsce
Grupa docelowa
Szkoła ponadpodstawowa, biologia
Ogólny cel kształcenia
Kształtowanie postawy dbałości o środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym,
2) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
3) informatyczne,
4) umiejętność uczenia się,
6) inicjatywność i przedsiębiorczość.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega ochrona gatunkowa;
porównuje ochronę ścisłą z ochroną częściową gatunków;
podaje przykłady gatunków objętych formą ochrony ścisłej;
opisuje sytuacje, w jakich są stosowane formy ochrony czynnej i biernej;
definuje pojęcia restytucji i reintrodukcji.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
dyskusja
Formy organizacji pracy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Pomoce
Do przeprowadzenia zajęć potrzebne będą:
Egzemplarze aktów prawnych wymienionych w filmie (
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów,
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin,
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt)
,
Egzemplarze Polskiej Czerwonej Księgi Roślin i Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt,
przykłady roślin objętych ochroną częściową (np. czosnek niedźwiedzi).
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Podanie tematu lekcji.
Nauczyciel pyta, z czym kojarzy się uczniom termin bioróżnorodność i przedstawia/przypomina definicję bioróżnorodności.
Następnie nauczyciel informuje uczniów, że dowiedzą się, jak ratuje się wymierające gatunki i omawia przebieg lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają gatunki roślin i zwierząt chronione w Polsce oraz czy wiedzą, dlaczego się je chroni. Pyta również, czy potrafią wymienić gatunki chronionych grzybów. Po wysłuchaniu odpowiedzi uczniów nauczyciel podsumowuje i systematyzuje ich wiedzę.
Następnie uczniowie oglądają film pt. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt w Polsce.
Po scenie prezentującej Polską Czerwoną Księgę Roślin nauczyciel zatrzymuje film i rozdaje uczniom do obejrzenia papierowe Dzienniki Ustaw zawierające omawiane na filmie przepisy oraz Polską Czerwoną Księgę Roślin i Polską Czerwoną Księgę Zwierząt. Następnie wznawia odtwarzanie filmu.
Po scenie omawiającej gatunki podlegające ochronie częściowej nauczyciel ponownie zatrzymuje odtwarzanie filmu i daje uczniom do obejrzenia przykładową roślinę objętą ochroną częsciową –
czosnek niedźwiedzi, jednocześnie informując, że jest to roślina obecnie często stosowana jako przyprawa. Następnie wznawia odtwarzanie filmu.
Po scenach przedstawiających metody czynnej ochrony gatunkowej, przed fragmentem o restytucji, nauczyciel zatrzymuje kolejny raz odtwarzanie filmu i omawia, gdzie w regionie geograficznym, województwie itp., w którym znajduje się szkoła, prowadzona jest czynna ochrona gatunkowa w formach przedstawianych na filmie. Pyta uczniów, czy byli w tych miejscach i jakie były ich wrażenia. Następnie wznawia odtwarzanie filmu.
Po zakończeniu filmu nauczyciel inicjuje dyskusję na temat potrzeby i skuteczności stosowania różnych metod ochrony gatunków. Uczniowie zapisują w zeszycie definicje pojęć: restytucji, reintrodukcji i introdukcji (w wypadku tej ostatniej z wyjaśnieniem, na czym polega i czym różni się introdukcja gatunków chronionych od introdukcji gatunków obcych).
Następnie nauczyciel prosi uczniów o indywidualne wykonanie zadań interaktywnych z e‑materiału, w oparciu o obejrzany film.
Po zakończeniu wykonywania zadań nauczyciel wraz z uczniami analizuje zadania, które okazały się najtrudniejsze.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o krótkie przypomnienie jakie metody ochrony gatunków stosuje się obecnie w Polsce. Następnie pyta czy przyszłościowe metody ochrony gatunków oparte na genetyce i klonowaniu mogą zastąpić troskę i dbałość o środowisko współcześnie.
Praca domowa:
Uczniowie w grupach 3‑4 osobowych przygotowują pisemną informację na temat banków nasion i genów oraz hodowli zachowawczej ginących gatunków roślin i zwierząt w ogrodach botanicznych i zoologicznych w Polsce; na podstawie informacji z internetu, prasy i literatury oraz informacji własnych zdobytych bezpośrednio w tych instytucjach (o ile są w pobliżu miejsca zamieszkania uczniów). Uczniowie mogą również nagrać wywiad z pracownikiem takiej instytucji. Treść informacji/wywiadu ma informować, dlaczego utworzono daną instytucję i jak odbywa się w niej ochrona gatunkowa. (Informacje/wywiad mogą uczniowie zaprezentować podczas lekcji o wymieraniu gatunków.)
Metryczka
Tytuł
Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt w Polsce.
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
2. Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia.
2.10 Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt.
Przedmiot
Biologia
Etap edukacyjny
Szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa
2. Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia:
Uczeń:
5) podaje przykłady kilku gatunków, które udało się restytuować w środowisku;
6) przedstawia różnicę między ochroną bierną a czynną, przedstawia prawne formy ochrony przyrody w Polsce, a także podaje przykłady roślin oraz zwierząt objętych ochroną gatunkową.
Nowa podstawa programowa
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków;
uzasadnia konieczność zachowania tradycyjnych odmian roślin i tradycyjnych ras zwierząt dla zachowania różnorodności genetycznej;
uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;
uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej;
przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006, Kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym,
2) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
3) informatyczne,
4) umiejętność uczenia się,
6) inicjatywność i przedsiębiorczość.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega ochrona gatunkowa;
porównuje ochronę ścisłą z ochroną częściową gatunków;
podaje przykłady gatunków objętych formą ochrony ścisłej;
opisuje sytuacje, w jakich są stosowane formy ochrony czynnej i biernej;
wyjaśnia pojęcia restytucji i reintrodukcji;
podaje przykłady roślin i zwierząt reintrodukowanych na terenie Polski.
Powiązania z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/175203/v/latest/t/student-canon/m/ipVGHlkaDX#ipVGHlkaDX_d5e111