Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Promieniowanie rentgenowskie – charakterystyka |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: XI. Fizyka atomowa. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Natura korpuskularna promieniowania elektromagnetycznego”, „Promieniowanie rentgenowskie – zastosowanie” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia czym jest promieniowanie rentgenowskie, podając zakres energii fotonów promieniowania. Podaje wzory na energię fotonu i związek między długością i częstotliwością fali. Nauczyciel tłumaczy, jak emitowane jest promieniowanie rentgenowskie, jako promieniowanie hamowania i emisja z atomów podczas przeskakiwania elektronów na wewnętrzną powłokę. Wyjaśnia, czym jest promieniowanie hamowania, podkreślając, że następuje kreacja fotonu kosztem energii kinetycznej elektronu. Następnie omawia zjawiska towarzyszące przechodzeniu promieniowania rentgenowskiego przez materię: zjawisko fotoelektryczne i Comptona. Uczniowie w dyskusji ustalają, co stało się z fotonem, w każdym z tych zjawisk. Uczniowie z pomocą nauczyciela wymieniają własności promieniowania rentgenowskiego. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i rozwiązują zadanie tam zawarte. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenie 8 z części „Sprawdź się” i dyskutują wyniki na forum klasy. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o promieniowaniu rentgenowskim uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń: 1- 3 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |