Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Sztuka i architektura baroku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) charakteryzuje sztukę barokową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje, w jakich warunkach rozwijała się sztuka baroku;

  • wyjaśnia, jaki cel przyświecał barokowym twórcom;

  • charakteryzuje styl barokowy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji, krótko omawia planowany przebieg zajęć.

  2. Prowadzący poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego sztuki i architektury baroku. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Uczniowie pracują w parach i wykonują polecenie nr 2 - „Podaj, jakie czynniki sprzyjały rozkwitowi malarstwa niderlandzkiego. Porównaj tę sytuację z okolicznościami, w których powstawały dzieła zaliczane do baroku katolickiego i dworskiego”, dyskutują i zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje pierwszy z filmów. Tym razem uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych, przygotowując odpowiedzi na polecenia 2 i 3 – omawiają różnice pomiędzy architekturą renesansu a architekturą baroku oraz charakteryzują trzy główne nurty w sztuce baroku.Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i koryguje odpowiedzi, jeśli jest taka potrzeba.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z drugim z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

  2. Wykonaj ćwiczenia 5,6 i 8 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocznicze:

C. Hernas, Literatura baroku, Warszawa, 1987.

Ch. Lachi, Sztuka baroku. Wielka historia sztuki, tom 5, Warszawa, 2011.

R. Boxer, Morskie imperium Holandii1600‑1800, tłum. Maria Boduszyńska‑Borowikowa, Gdańsk, 1980.

J.W. O'Malley, Trydent. Co się zdarzyło podczas Soboru, Kraków, 2014.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z audiobookiem oraz filmami, aby przygotować się do późniejszej pracy.