Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Kobiety w informatyce

Grupa docelowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) charakteryzuje sieć internet, jej ogólną budowę i usługi, opisuje podstawowe topologie sieci komputerowej, przedstawia i porównuje zasady działania i funkcjonowania sieci komputerowej typu klient‑serwer, peer‑to‑peer, opisuje sposoby identyfikowania komputerów w sieci.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i charakteryzuje wpływ trendów w historycznym rozwoju pojęć, metod informatyki oraz technologii na możliwości rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych;
3) przygotowuje się do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia, głównie informatycznego, z myślą o przyszłej karierze zawodowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz sylwetki najważniejszych kobiet informatyki.

  • Przeanalizujesz rzeczywistość rynkową kobiet w IT współcześnie.

  • Zaprezentujesz najważniejsze osiągnięcia, które informatyka zawdzięcza kobietom.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kobiety w informatyce”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Audiobook”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich wybiera jedną postać przedstawioną w sekcji „Przeczytaj”. Grupy przygotowują prezentacje dot. bohaterek osi czasu.

Faza realizacyjna:

  1. Grupy prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jak kiedyś wyglądała rola i pozycja kobiet w IT. Prosi o ocenę, co się zmieniło oraz odpowiedź na pytanie o to, czy na lepsze, czy na gorsze.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie oglądają animację. Wykonują ćwiczenie.

Praca domowa:

  1. Którą kobietę świata technologii uznajesz za najważniejszą? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać oś czasu do przygotowania własnego kalendarium osiągnięć kobiet w świecie IT.