Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kobiety w informatyce
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz sylwetki najważniejszych kobiet informatyki.
Przeanalizujesz rzeczywistość rynkową kobiet w IT współcześnie.
Zaprezentujesz najważniejsze osiągnięcia, które informatyka zawdzięcza kobietom.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kobiety w informatyce”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Audiobook”.
Faza wstępna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich wybiera jedną postać przedstawioną w sekcji „Przeczytaj”. Grupy przygotowują prezentacje dot. bohaterek osi czasu.
Faza realizacyjna:
Grupy prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jak kiedyś wyglądała rola i pozycja kobiet w IT. Prosi o ocenę, co się zmieniło oraz odpowiedź na pytanie o to, czy na lepsze, czy na gorsze.
Faza podsumowująca:
Uczniowie oglądają animację. Wykonują ćwiczenie.
Praca domowa:
Którą kobietę świata technologii uznajesz za najważniejszą? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać oś czasu do przygotowania własnego kalendarium osiągnięć kobiet w świecie IT.