Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy orbitale d też mogą brać udział w hybrydyzacji?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
3) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje tworzenie się orbitali zhybrydyzowanych typu spIndeks górny 33d, spIndeks górny 33dIndeks górny 22 oraz spIndeks górny 33dIndeks górny 33 z orbitali atomowych;
formułuje wnioski dotyczące kształtu cząsteczek na podstawie typu hybrydyzacji;
podaje przykłady atomów pierwiastków, których których orbitale walencyjne s, p oraz d ulegają hybrydyzacji;
konstruuje modele cząsteczek oraz podaje typ hybrydyzacji orbitali walencyjnych atomu centralnego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
animacja;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika bateria.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
zestaw do budowania modeli cząsteczek;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co dzieje się z orbitalami atomowymi podczas hybrydyzacji”?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Czy możliwe jest wykorzystanie orbitali typu d w hybrydyzacji? W przypadku atomów centralnych jakich pierwiastków ma miejsce ten zabieg matematyczny? Czy orbitale walencyjne atomu centralnego w cząsteczkach i są w tym samym stanie hybrydyzacji?
Faza realizacyjna:
Budowanie modeli cząsteczek. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy dwuosobowe i rozdaje zestaw do budowania modeli cząsteczek (jeden na parę). Następnie prosi uczniów by skonstruowali modele cząsteczek i . Na wykonanie zadania mają 5 minut. Po tym czasie nauczyciel zadaje pytanie: W jaki sposób powstają wiązania w obu cząsteczkach? Ile wiązań typu sigma tworzy atom centralny w każdej cząsteczce? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej animację z medium bazowego „Czy orbitale d też moją brać udział w hybrydyzacji”, po czym uczniowie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując wspólnie ćwiczenia załączone do medium. Chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują zadania na forum klasy.
Nauczyciel odsyła uczniów do analizy tekstu źródłowego w e‑materiale. Uczniowie zapoznają się z tekstem, na co nauczyciel przeznacza 10 minut lekcji.
Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej modele orbitali zhybrydyzowanych z ich odpowiednią orientacją przestrzenną, a chętni bądź wskazani uczniowie omawiają, na czym polega hybrydyzacja typu spIndeks górny 33d, spIndeks górny 33dIndeks górny 22, spIndeks górny 33dIndeks górny 33, po czym uczniowie sporządzają w zeszycie krótką notatkę na temat hybrydyzacji z udziałem orbitali typu d.
Uczniowie analizują w e‑materiale w sekcji „przeczytaj” przykład 1 i przykład 2. Powrót do fazy wstępnej i konfrontacja wypowiedzi uczniów z nowo nabytymi wiadomościami.
Uczniowie pracują w parach i wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale w części „sprawdź się”. Uczniowie korzystając z tabletów/smartfonów lub komputerów rozwiązują zadania i nawzajem sprawdzają swoje odpowiedzi, korzystając ze wskazówek oraz kluczy zamieszczonych do zadań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają samoprzylepnymi karteczkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie modeli orbitali zhybrydyzowanych typu spIndeks górny 33dIndeks górny 22.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja „Czy orbitale d też mogą ulegać hybrydyzacji?” może być wykorzystana przez uczniów podczas odrabiania pracy domowej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje:
arkusze papieru;
mazaki.
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych niezhybrydyzowanych?
Hybrydyzacji uległ jeden orbital walencyjny typu s, trzy orbitale walencyjne typu p oraz dwa orbitale walencyjne typu d – określ, jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?
Jaka jest hybrydyzacja orbitali walenycjnych atomu centralnego w cząsteczkach: , , ?