Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy orbitale d też mogą brać udział w hybrydyzacji?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

3) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje tworzenie się orbitali zhybrydyzowanych typu spIndeks górny 3d, spIndeks górny 3dIndeks górny 2 oraz spIndeks górny 3dIndeks górny 3 z orbitali atomowych;

  • formułuje wnioski dotyczące kształtu cząsteczek na podstawie typu hybrydyzacji;

  • podaje przykłady atomów pierwiastków, których których orbitale walencyjne s, p oraz d ulegają hybrydyzacji;

  • konstruuje modele cząsteczek oraz podaje typ hybrydyzacji orbitali walencyjnych atomu centralnego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • animacja;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika bateria.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;

  • zestaw do budowania modeli cząsteczek;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co dzieje się z orbitalami atomowymi podczas hybrydyzacji”?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Czy możliwe jest wykorzystanie orbitali typu d w hybrydyzacji? W przypadku atomów centralnych jakich pierwiastków ma miejsce ten zabieg matematyczny? Czy orbitale walencyjne atomu centralnego w cząsteczkach SF 4 SF 6 są w tym samym stanie hybrydyzacji?

Faza realizacyjna:

  1. Budowanie modeli cząsteczek. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy dwuosobowe i rozdaje zestaw do budowania modeli cząsteczek (jeden na parę). Następnie prosi uczniów by skonstruowali modele cząsteczek SF 4 SF 6 . Na wykonanie zadania mają 5 minut. Po tym czasie nauczyciel zadaje pytanie: W jaki sposób powstają wiązania w obu cząsteczkach? Ile wiązań typu sigma tworzy atom centralny w każdej cząsteczce? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej animację z medium bazowego „Czy orbitale d też moją brać udział w hybrydyzacji”, po czym uczniowie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując wspólnie ćwiczenia załączone do medium. Chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują zadania na forum klasy.

  3. Nauczyciel odsyła uczniów do analizy tekstu źródłowego w e‑materiale. Uczniowie zapoznają się z tekstem, na co nauczyciel przeznacza 10 minut lekcji.

  4. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej modele orbitali zhybrydyzowanych z ich odpowiednią orientacją przestrzenną, a chętni bądź wskazani uczniowie omawiają, na czym polega hybrydyzacja typu spIndeks górny 3d, spIndeks górny 3dIndeks górny 2, spIndeks górny 3dIndeks górny 3, po czym uczniowie sporządzają w zeszycie krótką notatkę na temat hybrydyzacji z udziałem orbitali typu d.

  5. Uczniowie analizują w e‑materiale w sekcji „przeczytaj” przykład 1 i przykład 2. Powrót do fazy wstępnej i konfrontacja wypowiedzi uczniów z nowo nabytymi wiadomościami.

  6. Uczniowie pracują w parach i wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale w części „sprawdź się”. Uczniowie korzystając z tabletów/smartfonów lub komputerów rozwiązują zadania i nawzajem sprawdzają swoje odpowiedzi, korzystając ze wskazówek oraz kluczy zamieszczonych do zadań.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają samoprzylepnymi karteczkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie modeli orbitali zhybrydyzowanych typu spIndeks górny 3dIndeks górny 2.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja „Czy orbitale d też mogą ulegać hybrydyzacji?” może być wykorzystana przez uczniów podczas odrabiania pracy domowej.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • arkusze papieru;

  • mazaki.

  1. Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz samoprzylepne karteczki dla uczniów.

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych niezhybrydyzowanych?

  • Hybrydyzacji uległ jeden orbital walencyjny typu s, trzy orbitale walencyjne typu p oraz dwa orbitale walencyjne typu d – określ, jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?

  • Jaka jest hybrydyzacja orbitali walenycjnych atomu centralnego w cząsteczkach: IF 7 , BrF 3 , TeCl 4 ?