Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Theme Birthday Party / Tematyczna impreza urodzinowa

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, II.1, II.5, III.4, V.1, V.5, V.8

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z tematycznymi imprezami urodzinowymi.

  2. Uczeń potrafi opowiedzieć, co można robić na tematycznych imprezach urodzinowych.

  3. Uczeń potrafi napisać wpis na blog na temat urodzinowej imprezy tematycznej, na której był.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z tematycznymi imprezami urodzinowymi.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat imprez urodzinowych o różnej tematyce.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (animacja, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Where do you usually celebrate your birthday? Who do you invite? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu: Theme Birthday Party Ideas! i podanie trzech propozycji (wymienionych w tekście) na zorganizowanie tematycznej imprezy urodzinowej. Uczniowie odpowiadają w parach i na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi uczniowie wykorzystują wszystkie elementy z każdej kategorii, aby opisać trzy rodzaje tematycznych przyjęć urodzinowych.

  4. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są w parach i na forum klasy.

  6. Na zakończenie tego etapu lekcji uczniowie wybierają jedną z opisanych w tekście propozycji tematycznego przyjęcia urodzinowego, która najbardziej im się podoba. Uzasadniają swój wybór.

  7. Uczniowie w ramach rozgrzewki wykonują Exercise 1 (Animacja). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują Exercise 2 (Animacja). Porównują odpowiedzi w parch i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Animacja). Chętni lub wskazani przez nauczyciela uczniowie w odpowiedniej kolejności odczytują zdania.

  10. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Animacja).

  11. Uczniowie wypisują propozycje tematycznych przyjęć urodzinowych wymienionych w animacji, po czym do każdej propozycji dopisują kluczowe słownictwo (tak jak w Exercise 3 Przeczytaj). Następnie, wykorzystując te informacje, krótko ustnie charakteryzują każdy rodzaj przyjęcia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1‑6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):  In your blog, describe the party. Write about:

  • its theme;

  • where the party was;

  • what you did at the party.

Your answer should have a minimum of 50 words.

Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, wykorzystując słownictwo z animacji z e‑materiału, przygotowują krzyżówkę na dziesięć haseł z wyjaśnieniami tych haseł po polsku. Na kolejnej lekcji wymieniają się z kolegą/koleżanką krzyżówkami, a następnie je rozwiązują.