Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Zapobieganie konfliktom i ich rozwiązywanie. Traktaty rozbrojeniowe

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje sposoby zapobiegania konfliktom i ich rozwiązywania;

  • wyjaśnia różnicę między metodami dyplomatycznymi a metodami sądowymi;

  • analizuje prawo międzynarodowe pod kątem skuteczności zapobiegania konfliktom i rozwiązywania ich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza materiału źródłowego;

  • mapa myśli;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Traktaty rozbrojeniowe”. Układają też pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Faza wstępna:

  1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Zapobieganie konfliktom i ich rozwiązywanie. Traktaty rozbrojeniowe”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie dyskutują na temat skuteczności działań Rady Bezpieczeństwa ONZ i zagrożeń, jakie niesie broń masowego rażenia. Chętna osoba przedstawia wnioski.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka, zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych stron pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

  2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.