Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Zapobieganie konfliktom i ich rozwiązywanie. Traktaty rozbrojeniowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sposoby zapobiegania konfliktom i ich rozwiązywania;
wyjaśnia różnicę między metodami dyplomatycznymi a metodami sądowymi;
analizuje prawo międzynarodowe pod kątem skuteczności zapobiegania konfliktom i rozwiązywania ich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza materiału źródłowego;
mapa myśli;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Traktaty rozbrojeniowe”. Układają też pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Faza wstępna:
Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Zapobieganie konfliktom i ich rozwiązywanie. Traktaty rozbrojeniowe”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie dyskutują na temat skuteczności działań Rady Bezpieczeństwa ONZ i zagrożeń, jakie niesie broń masowego rażenia. Chętna osoba przedstawia wnioski.
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka, zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę.
Faza podsumowująca:
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych stron pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.