Dla nauczyciela
Autor: Patryk Synowiec
Przedmiot: Informatyka
Temat: Podstawy lutowania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, jak zbudowana jest lutownica, i poznasz różne rodzaje lutownic.
Zrozumiesz różnicę między lutowaniem miękkim a twardym.
Opanujesz umiejętność lutowania i poznasz kilka ważnych zasad związanych z tą techniką.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
wykład;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
lutownica grzałkowa;
cyna;
obcinaczki/cążki;
odsysacz;
topnik;
okulary ochronne;
trzecia ręka;
mata ochronna;
podstawka do kolby lutownicy z czyścikiem;
przewody.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Podstawy lutowania”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat podstawowych zasad BHP, których należy przestrzegać w czasie lutowania.
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”, czyta treść polecenia nr 1: „Zlutuj przewody metodami: z pobieleniem, Western Union oraz skrętką.” i omawia kolejne kroki rozwiązania.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie poprawne zlutowanie kitu oraz jego uruchomienie.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.