Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.9.7
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Kulturhauptstädte Europas / Europejskie Stolice Kultury
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie na temat poszczególnych miast świata i ich ofert kulturalnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opowie o idei Stolicy Kultury Europejskiej,
podsumuje wiadomości o atrakcjach i ofercie kulturalnej wybranych miast,
przedstawi walory swojego miasta jako potencjalnej stolicy kultury.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jakie informacje wyszuka do pracy domowej;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe,
strategie kognitywne,
strategie kompensacyjne,
strategie społeczne.
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wcześniej przygotowanymi fotografiami zabytków kultury różnych miast/stolic europejskich. Uczniowie wymieniają się informacjami na temat znanych im budowli, uzupełniają posiadane informacje. Nauczyciel prosi uczniów o zdefiniowanie pojęcia stolicy kultury i wyjaśnienie znaczenia funkcjonowania takiego miasta.
b) Faza realizacyjna
Materiał może być realizowany w postaci lekcji odwróconej. Uczniowie prezentują kalendarz stolic kulturalnych Europy ze szczególnym uwzględnieniem miast krajów niemieckojęzycznych i światowych dziedzictw UNESCO. Po prezentacji uczniowie pracują z tekstem Die Kultur bringt uns in Europa einander näher i rozwiązują Übung 1–3 w sekcji Mapa interaktywna. Uczniowie opracowują katalog zalet, które niesie ze sobą tytuł kulturalnej stolicy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie piszą zgłoszenie dla wybranego przez siebie miasta do konkursu na Kulturalną Stolicę Roku. Uczniowie wypowiadają się na temat poszczególnych miast świata i ich ofert kulturalnych. Nauczyciel może zakończyć zajęcia przygotowanym quizem/zestawem pytań podsumowujących materiał, np.:
Was ist eine Kulturstadt?
Seit wann gibt es die Kulturhauptstadt?
Was war die erste Kulturstadt?
Wer erfand die Idee der Kulturhauptstadt?
Welche deutschen Städte wurden zur Kulturhauptstadt?
Welche österreichischen Städte wurden zur Kulturhauptstadt?
Welche polnischen Städte wurden zur Kulturhauptstadt?
Wann wurde Berlin zur Kulturhauptstadt?
Welche Stadt war 1999 Kulturhauptstadt?
Welche Stadt liegt zugleich auf zwei Kontinenten?
Praca domowa
Uczniowie sporządzają program kulturalny reklamujący ich miasto, okolicę, w której mieszkają, realizując polecenie do Aufgabe 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie utrwalają znane im słownictwo z zakresu tematycznego: kultura, zabytki, atrakcje i nawiązują do znanych im obiektów będących światowym dziedzictwem UNESCO;
w trakcie lekcji: materiał pozwala na poszerzenie i rozbudowanie znanego słownictwa oraz pogłębienie wiedzy na temat omawianych lokalizacji;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu oferty kulturalnej miast i zabytków.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0