Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Mechanizmy działania wybranych mutagenów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz mechanizmy działania wybranych mutagenów.
Wykażesz związek między działaniem czynników mutagennych a występowaniem chorób.
Opiszesz różne możliwe efekty działania poszczególnych czynników mutagennych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
tekturowe pudełko z otworem („urna”).
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Mechanizmy działania wybranych mutagenów”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują pytania, jakie można by było zadać w kontekście tematu zajęć.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu – praca z filmem pt. „Mechanizmy działania wybranych mutagenów”. Uczniowie zapoznają się z filmem udostępnionym przez nauczyciela i tworzą notatkę podsumowującą wiadomości w materiale. Następnie rozwiązują polecenia nr 1 i 2: wyjaśniają, jak działa kolchicyna, oraz omawiają mechanizmy działania mutagenów chemicznych.
Faza realizacyjna:
Praca z e‑materiałem. Uczniowie na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj” oraz wiadomości zawartych w filmie zapisują na kartkach minimum pięć pytań dotyczących tematu lekcji. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 4 (w którym mają za zadanie połączyć w pary czynniki mutagenne z efektami, jakie wywołują) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie określić, jaki czynnik mutagenny mógł przyczynić się do powstania mutacji przedstawionej na schemacie i jakie jest źródło tego mutagenu), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują krzyżówkę (ćwiczenie nr 5).
Nauczyciel zadaje pytanie w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
– Czym różnią się efekty działania poszczególnych czynników mutagennych?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 3 oraz 6 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmem, aby przygotować się do późniejszej pracy.