Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.12.4
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Schrift – die genialste Erfindung des Menschen / Pismo – najbardziej genialny wynalazek człowieka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji
Umiejętność opisywania największego wynalazku ludzkości oraz wypowiadania się na temat współczesnego problemu – analfabetyzmu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wypowiada się na temat pisma jako genialnego wynalazku człowieka,
opisuje największy wynalazek ludzkości,
podsumowuje wywiad na temat analfabetyzmu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi dziedzinami życia,
pracuje z wykorzystaniem autentycznych materiałów językowych,
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu przez np. przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z multimedium (audiobookiem);
aktywizująca: dialogi, wcielanie się w inną postać, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (audiobook),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? Następnie uczniowie czytają informację wprowadzającą „Czy wiesz, że…” na temat wynalezienia pisma. Nauczyciel omawia z uczniami wstęp do lekcji.
Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią sobie wyobrazić sytuację, w której na świecie nie byłoby pisma/gdyby pismo nie zostało wynalezione (Wie würden wir ohne die Schrift leben?/wenn die Schrift nicht erfunden worden wäre?). Następnie prosi uczniów o podanie znanych im wyrazów związanych z tematem die Erfindung der Schrift. Uczniowie zapisują je na karteczkach, które następnie umieszczają na tablicy (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem Die Schrift – die genialste Erfindung des Menschen, a następnie do każdej części tekstu dopasowują odpowiednie zdanie (Übung 1 z sekcji Przeczytaj).
Uczniowie w parach zaznaczają na podstawie tekstu, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe, oraz uzupełniają brakujące słowa (Übung 2–3 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z tytułem wywiadu, i zadaje im pytania: Wovon handelt der Text? Was meint ihr? Uczniowie udzielają odpowiedzi, nauczyciel naprowadza hipotezy uczniów na słowa kluczowe, niezbędne w rozumieniu tekstu ze słuchu. Uczniowie słuchają audiobooka i podczas słuchania zaznaczają poprawne odpowiedzi (Übung 1 z sekcji Audiobook).
Nauczyciel dzieli uczniów na pary i prosi, aby odpowiedzieli na następujące pytania w formie pisemnej: 1. Was denkt die Moderatorin über das Ausmaß fehlender Lese- und Schreibkompetenzen in Deutschland? 2. Welche Methode haben die Betroffenen entwickelt, um im Alltag zurechtzukommen? 3. Wie beeinflusst die mangelnde Lese- und Schreibkompetenz die Betroffenen? 4. Was findet Professor Adler bei der Aufarbeitung der geringen Literalität am kompliziertesten? (Übung 2 z sekcji Audiobook). Wybrane pary prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Każdy uczeń otrzymuje trzy karteczki, na każdej z nich zapisuje jedno słowo klucz do zrozumienia treści usłyszanego wywiadu. Uczniowie tworzą krąg, rozkładają na podłodze karteczki i odczytują zapisane słowa. Nauczyciel grupuje je w jednolite kategorie, tworząc chmurę słów kluczy.
Praca domowa
Uczniowie piszą komentarz do wpisu w mediach społecznościowych (Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
przed lekcją: ukazanie zalet wynalezienia pisma i alfabetu; uczniowie przygotowują odpowiedzi na postawione pytanie: Co by było, gdybyśmy nie umieli pisać i czytać?;
w trakcie lekcji: uczniowie w parach wcielają się w role moderatorki i profesora Adlera i odgrywają ich rozmowę, wybrane pary prezentują rozmowę na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do rozszerzenia słownictwa z zakresu tematycznego lekcji; uczniowie wyszukują w Internecie dodatkowe informacje na temat analfabetyzmu na świecie i zapisują je jako ciekawostki.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0