Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Układ przestrzenny polskich miast

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

  1. wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje układ przestrzenny miast wojewódzkich w Polsce,

  • rozpoznaje poszczególne miasta wojewódzkie po ich układzie przestrzennym,

  • wskazuje charakterystyczne elementy układu przestrzennego miast wojewódzkich.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały dodatkowe

M. Kiełczewska‑Zaleska, Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa 1976.

Zasoby Google Maps i Targeo.pl

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat cech charakterystycznych przestrzeni miast wojewódzkich.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują notatki.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału i notują cechy charakterystyczne układów przestrzennych wymienionych w tekście miast. Nauczyciel instruuje uczniów, że mogą notatki wzbogacić własnymi obserwacjami, wiedzą i skojarzeniami.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zagranie w grę edukacyjną.

  • Nauczyciel przechodzi wspólnie z uczniami przez całą grę jeszcze raz, uczniowie podają właściwie rozwiązania. Nauczyciel komentuje układy poszczególnych miast, uzupełniając wiadomości uczniów.

  • Uczniowie sprawdzają zdobytą wiedzę z notatkami wykonanymi na początku lekcji i wprowadzają ewentualne poprawki.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat rozwoju układu przestrzennego wybranego miasta wojewódzkiego z uwzględnieniem czynników miastotwórczych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może posłużyć podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących urbanizacji (np. Krajobrazy Polski: krajobraz wielkich miast lub Krajobrazy Polski: krajobraz małomiasteczkowy), a także podczas zajęć dotyczących fizjonomii i krajobrazu kulturowego miast.