Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Układ przestrzenny polskich miast
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje układ przestrzenny miast wojewódzkich w Polsce,
rozpoznaje poszczególne miasta wojewódzkie po ich układzie przestrzennym,
wskazuje charakterystyczne elementy układu przestrzennego miast wojewódzkich.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały dodatkowe
M. Kiełczewska‑Zaleska, Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa 1976.
Zasoby Google Maps i Targeo.pl
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat cech charakterystycznych przestrzeni miast wojewódzkich.
Uczniowie samodzielnie wykonują notatki.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału i notują cechy charakterystyczne układów przestrzennych wymienionych w tekście miast. Nauczyciel instruuje uczniów, że mogą notatki wzbogacić własnymi obserwacjami, wiedzą i skojarzeniami.
Nauczyciel prosi uczniów o zagranie w grę edukacyjną.
Nauczyciel przechodzi wspólnie z uczniami przez całą grę jeszcze raz, uczniowie podają właściwie rozwiązania. Nauczyciel komentuje układy poszczególnych miast, uzupełniając wiadomości uczniów.
Uczniowie sprawdzają zdobytą wiedzę z notatkami wykonanymi na początku lekcji i wprowadzają ewentualne poprawki.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat rozwoju układu przestrzennego wybranego miasta wojewódzkiego z uwzględnieniem czynników miastotwórczych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna może posłużyć podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących urbanizacji (np. Krajobrazy Polski: krajobraz wielkich miast lub Krajobrazy Polski: krajobraz małomiasteczkowy), a także podczas zajęć dotyczących fizjonomii i krajobrazu kulturowego miast.