Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Cross Country Running / Biegi przełajowe
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.5, III.1, III.4, V.2, V.5, VII.9, VII.13
Kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń zna i stosuje słownictwo związane z biegami przełajowymi.
Uczeń potrafi wyjaśnić, czy chciałby wziąć udział w tego rodzaju biegach i jak by się do nich przygotował.
Uczeń potrafi napisać do przyjaciela/przyjaciółki e‑mail, w którym wyjaśnia, na czym polegają biegi przełajowe.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające wypowiadanie się na temat biegów przełajowych.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat biegów przełajowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (film, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o opisanie zdjęcia przedstawiającego nastolatków w trakcie biegu przełajowego. Następnie pyta: Have you ever taken part in cross‑country running? Would you like to try? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba zapisuje rozwiązanie na tablicy multimedialnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst How About Cross Country Running? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wyjaśniają niezrozumiałe wyrażenia, zaglądając do słownika, a następnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) na tablicy multimedialnej. Podchodzą do tablicy po jednej osobie i wykonują ćwiczenie. Po każdym błędnym zaznaczeniu kart memo, muszą wrócić do ławki i ustąpić miejsca przy tablicy kolejnej osobie. Uczniowie się wymieniają do czasu pełnego ułożenia memo.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę interaktywną.
Uczniowie oglądają film, a następnie wykonują Exercise 2 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Film). Dodatkowo mogą stworzyć własne zdania z kluczowymi wyrażeniami z zadania.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Film). Wskazane osoby odczytują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Odpowiadają ustnie, przy czym mogą zadawać sobie pytania dodatkowe, tak aby uzyskać od kolegi/koleżanki jak najbardziej szczegółowe informacje.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from England wants to try cross country running. Write him an email in which you:
describe the difficult weather conditions;
advise what clothes and shoes he should wear;
express hope that she will like cross‑country running.
Your answer should have 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują do dwóch najciekawszych ich zdaniem ujęć filmu dwa–trzy pytania szczegółowe dotyczące treści. Na kolejnej lekcji, po sprawdzeniu pytań, uczniowie pracują w parach – jedna osoba wciela się w rolę dziewczynki z filmu, a druga przeprowadza z nią wywiad, zadając jej przygotowane wcześniej pytania. Następnie uczniowie mogą zamienić się rolami.