Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | III zasada dynamiki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback |
Metody nauczania: | - burza mózgów, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | - tablety dla każdego ucznia, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: III zasada dynamiki |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie uczniów (wg „Czy to nie ciekawe?). | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie w grupie zapoznają się z treścią e‑materiału i analizują sytuację z klockiem na stole, obrazującą siłę akcji oraz reakcji. - Uczniowie zapoznają się z animacją obrazującą równość sił akcji i reakcji. - Uczniowie indywidualnie otrzymują zestaw zadań 1‑6, które rozwiązują samodzielnie. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje pracę grup prosząc o krótkie relacje, by wszyscy uczniowie poznali wzajemne oddziaływanie ciał. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie ponownie czytając tekst e‑materiału oraz oglądając animację i rozwiązując zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów przed lekcją i być motywem do dyskusji na temat sił oddziaływania pomiędzy ciałami. Zadania z zestawu ćwiczeń od 1 do 6 powinny zostać rozwiązane i omówione na lekcji. Zadania 7 i 8 mogą stanowić pracę domową. |