Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ transportu na warunki życia ludności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
ocenia wpływ transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia znaczenie różnych rodzajów transportu,
wskazuje pozytywny i negatywny wpływ transportu na jakość życia człowieka.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze
Europejska Agencja Środowiska, Transport a zdrowie publiczne, 30.09.2016, EEA.Europa.eu, [online], dostępny w internecie: https://www.eea.europa.eu/pl/sygna142y/sygnaly‑2016/artykuly/transport‑a-zdrowie‑publiczne (dostęp 8.04.2021).
Geografia gospodarcza świata, I. Fierla (red.), PWE, Warszawa 2003.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel odwołuje uczniów do fragmentu e‑materiału, znajdującego się w części Przeczytaj. Pogadanka naprowadzająca.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie, pracując w grupach, wykonują polecenia do audiobooka. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup opowiadają o efektach swojej pracy. Członkowie pozostałych grup mogą zgłaszać swoje propozycje i uzupełnienia, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat:
innych celów przemieszczania się, w których potrzebny jest transport lub w których transport znacznie ułatwia funkcjonowanie;
znaczenia w podróżach innych środków transportu;
możliwości podnoszenia jakości życia poprzez rozwój transportu;
pozytywnego i negatywnego wpływu transportu na jakość życia (nauczyciel zwraca uwagę na kwestie lokalizacji lotnisk, sąsiedztwa osiedli mieszkaniowych, wyznaczania przebiegu autostrad i dróg ekspresowych, konflikty przestrzenne i społeczne na tym tle).
Syntetyczne podsumowanie przeprowadzonych dyskusji.
Nauczyciel zwraca uwagę na poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego państw i regionów, zamożności społeczeństwa, piramidę potrzeb, wykluczenie transportowe.
Jeśli pozostanie na to czas, uczniowie w parach przystępują do przygotowania prezentacji (sekcja „Grafika interaktywna”). Najpierw opracowują jej schemat i szukają materiałów źródłowych. Nauczyciel w razie możliwości przydziela parom inne jednostki.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie/dokończenie prezentacji.
Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium
Audiobook może posłużyć również podczas lekcji na temat rozwoju transportu na świecie i jego znaczenia dla gospodarki. Prezentacja może zostać wykorzystana do omówienia dowolnie wybranej jednostki terytorialnej pod kątem jej uwarunkowań transportowych (np. kraje Afryki czy Azji), celem wskazania różnic w rozwoju transportu w różnych częściach świata.