Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ transportu na warunki życia ludności

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

  1. ocenia wpływ transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia znaczenie różnych rodzajów transportu,

  • wskazuje pozytywny i negatywny wpływ transportu na jakość życia człowieka.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

Europejska Agencja Środowiska, Transport a zdrowie publiczne, 30.09.2016, EEA.Europa.eu, [online], dostępny w internecie: https://www.eea.europa.eu/pl/sygna142y/sygnaly‑2016/artykuly/transport‑a-zdrowie‑publiczne (dostęp 8.04.2021).

Geografia gospodarcza świata, I. Fierla (red.), PWE, Warszawa 2003.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel odwołuje uczniów do fragmentu e‑materiału, znajdującego się w części Przeczytaj. Pogadanka naprowadzająca.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie, pracując w grupach, wykonują polecenia do audiobooka. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup opowiadają o efektach swojej pracy. Członkowie pozostałych grup mogą zgłaszać swoje propozycje i uzupełnienia, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  • Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat:

    • innych celów przemieszczania się, w których potrzebny jest transport lub w których transport znacznie ułatwia funkcjonowanie;

    • znaczenia w podróżach innych środków transportu;

    • możliwości podnoszenia jakości życia poprzez rozwój transportu;

    • pozytywnego i negatywnego wpływu transportu na jakość życia (nauczyciel zwraca uwagę na kwestie lokalizacji lotnisk, sąsiedztwa osiedli mieszkaniowych, wyznaczania przebiegu autostrad i dróg ekspresowych, konflikty przestrzenne i społeczne na tym tle).

  • Syntetyczne podsumowanie przeprowadzonych dyskusji.

  • Nauczyciel zwraca uwagę na poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego państw i regionów, zamożności społeczeństwa, piramidę potrzeb, wykluczenie transportowe.

  • Jeśli pozostanie na to czas, uczniowie w parach przystępują do przygotowania prezentacji (sekcja „Grafika interaktywna”). Najpierw opracowują jej schemat i szukają materiałów źródłowych. Nauczyciel w razie możliwości przydziela parom inne jednostki.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie/dokończenie prezentacji.

Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium

Audiobook może posłużyć również podczas lekcji na temat rozwoju transportu na świecie i jego znaczenia dla gospodarki. Prezentacja może zostać wykorzystana do omówienia dowolnie wybranej jednostki terytorialnej pod kątem jej uwarunkowań transportowych (np. kraje Afryki czy Azji), celem wskazania różnic w rozwoju transportu w różnych częściach świata.