Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Konserwatyzm: część 2. Joseph de Maistre

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
10. Wybrane spory z zakresu filozofii polityki. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
3) o naczelne wartości życia społecznego (liberalizm kulturowy – konserwatyzm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne.Uczeń:

  • zna założenia konserwatywnej myśli Josepha de Maistre'a;

  • rekonstruuje stanowisko Josepha de Maistre'a dotyczące tradycji i boskiego porządku;

  • określa stosunek Josepha de Maistre'a wobec rewolucji francuskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • film;

  • prezentacja multimedialna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji oraz jej cele. Określa wiążące dla uczniów kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie zadaje pytanie: Czy to ludzie posługują się rewolucją, czy rewolucja posługuje się ludźmi? Uczniowie pracują wspólnie, dyskutując i zapisując wnioski, próbując znaleźć na nie odpowiedź.

Faza realizacyjna:

  1. Pytanie problemowe. W zależności od stopnia przygotowania do lekcji uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przystępują do pracy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: W jaki sposób konserwatywne stanowisko Josephde Maistre'a tłumaczy wydarzenia rewolucji francuskiej jako karę nałożoną przez Opatrzność Boską na grzeszne społeczeństwo? Uczniowie dzielą się wstępnie swoimi opiniami, następnie dzielą się na dwie grupy i przez kilka minut przygotowują do dyskusji. Właściwa wymiana opinii nie powinna zająć niż dziesięć minut lekcji, przy czym ostatnie dwie minuty przeznaczamy na podsumowanie dyskusji.

  2. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń:
    Dlaczego, według Josephde Maistre'a, hasła równości, wolności i braterstwa powinien zastąpić tron i Kościół?
    Co to znaczy, że konserwatyści traktują instytucje jako byty społeczne?
    Omówienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania
    – Jak Joseph de Maistre ocenił rewolucję francuską?
    – Dlaczego zdaniem de Maistre’a przywódcy rewolucji francuskiej w rzeczywistości nią nie kierowali?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie mają za zadanie przedstawić krótko własne stanowisko w sporze o naczelne wartości życia społecznego (konserwatyzm‑liberalizm).

Materiały pomocnicze:

  • De Maistre J., O rewolucji, suwerenności i konstytucji politycznej, Warszawa 2020.

  • Scruton R., Co znaczy konserwatyzm?, przeł. T. Bieroń, Poznań 2014.

  • Trybusiewicz J., De Maistre, Warszawa 1968.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.