Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie wpływu ciśnienia na temperaturę wrzenia wody |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | „Jak definiujemy przemianę fazową?”, „Jaki wpływ ma ciśnienie na temperaturę wrzenia cieczy?”, „W jaki sposób odróżnić wrzenie od parowania powierzchniowego?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie odpowiadają, po czym można poznać, że rozpoczęło się wrzenie. Sami lub z pomocą nauczyciela ustalają, że w pęcherzykach pojawiających się we wrzącej cieczy znajduje się para nasycona. Nauczyciel opisuje początek procesu wrzenia, gdy tworzą się pęcherzyki zawierające parę nasyconą o ciśnieniu mniejszym niż ciśnienie zewnętrzne. Uczniowie zgłaszają pomysły, jak zmienia się ciśnienie pary w pęcherzykach ze wzrostem temperatury i w dyskusji z pomocą nauczyciela dochodzą do konkluzji, że wrzenie rozpoczyna się, gdy ciśnienie pary nasyconej zrówna się z ciśnieniem zewnętrznym. Uczniowie w parach wykonują doświadczalne badanie wpływu ciśnienia na temperaturę wrzenia wody w wirtualnym laboratorium. Następnie nanoszą punkty doświadczalne wraz z niepewnościami pomiarowymi na wykres zależności temperatury wrzenia od ciśnienia i dopasowują do nich linię. | |
Faza podsumowująca: | |
Zespoły dzielą się na forum klasy swoimi wynikami. Jeśli wyniki są rozbieżne, uczniowie w dyskusji ustalają przyczynę. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, obowiązkowo zadania 1 – 3, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów poza lekcjami w celu samodzielnego wykonania doświadczenia. |