Autorzy e‑materiału: Sława Rewerska, Konrad Gniazdowski

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Family Celebrations / Uroczystości rodzinne

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Poziom nauczania: podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.5, II.1, II.2, II.5, III.2, III.4, IV.1, IV.2, V.1, V.2, V.6, VI.3, VI.4, VII.4, VII.5, VIII.2, VIII.3, IX.2, X, XI, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  2. [K4] kompetencje cyfrowe

  3. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  4. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń potrafi opowiadać o uroczystościach rodzinnych.

  2. Uczeń poznaje metaforyczne opisy różnych imprez, np. baby shower lub hen party.

  3. Uczeń potrafi opisać, jak wygląda zaproszenie na imprezę rodzinną.

Cele motywacyjne:

  1. Uczniowie poszerzają słownictwo dotyczące wydarzeń rodzinnych i stosują je w nowych kontekstach komunikacyjnych.

  2. Uczniowie potrafią opisywać różne rodzaje spotkań towarzyskich.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów oraz przewidywanie znaczeń nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom grafikę kartki okolicznościowej z okazji 25 rocznicy ślubu (e‑materiał, grafika 1) i prosi, żeby pomyśleli, jakie rodzinne wydarzenia mogły się zdarzyć w życiu pary małżeńskiej (25 years is a long time. What do you think happened in their marriage?). Nauczyciel nakierowuje uczniów na odpowiedzi: They had a wedding. Their children were born. The children finished kindergarten and school.

  2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w kulturze anglojęzycznej, podobnie jak w polskiej, okrągłe rocznice ślubu mają odrębne nazwy związane z materiałami tj. papier czy diament. Kończy zwrotem: „The longer the marriage, the stronger the material that symbolizes the marriage”.

  3. Uczniowie przyglądają się różnym materiałom i dopasowują je do nazw rocznic ślubu w Exercise 1 (Przeczytaj).

  4. Nauczyciel wyświetla pytanie: How do couples celebrate wedding anniversaries? i prosi, żeby uczniowie pomyśleli, jak wyglądają obchody rocznicy ślubu. Nakierowuje na odpowiedzi: They invite guests to a restaurant for dinner... They organize a party... They dance... They receive gifts...

  5. Nauczyciel pyta uczniów o ich własne doświadczenia: Have you ever been to a wedding anniversary? What was it like?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają treść zaproszenia na rocznicę ślubu (Przeczytaj) i samodzielnie odpowiadają na pytania w Exercise 23 (Przeczytaj). Następnie porównują odpowiedzi w parach i zaznaczają prawidłowe odpowiedzi na tablicy interaktywnej.

  2. Uczniowie uzupełniają indywidualnie Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę interaktywną.

  3. Nauczyciel mówi: Weddings are not the only key moments in life to celebrate. i pyta:

  • What else can we celebrate?

  • Do we celebrate only private events?

    Opcjonalnie: Nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie na wyścigi krzyżówki w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna).

  1. Nauczyciel używa ilustracji interaktywnej do wprowadzenia słownictwa związanego z różnymi uroczystościami: This picture shows students. It illustrates the event we call school graduation.

  2. Uczniowie w parach łączą obrazy przedmiotów i nazwami uroczystości w Exercise 2 (Ilustracja interkatywna). Następnie uczniowie zaznaczają prawidłowe połączenia na tablicy interaktywnej.

  3. Uczniowie indywidualnie uzupełniają luki w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna), przypisując odpowiednim obrazkom nazwy uroczystości: Thanksgiving, divorce, wedding, New Year’s party, graduation, family reunion, baby shower, hen night.

  4. Nauczyciel pokazuje uczniom grafikę do sekcji Sprawdź się, prezentującą dwie uśmiechnięte 30‑letnie kobiety pogrążone w rozmowie, i pyta:

  • Do you think they are married?

  • What could they be talking about?

    Naprowadza uczniów na słownictwo: wedding, hen party, baby shower.

  1. Uczniowie słuchają dialogu dwa razy, po czym uzupełniają wyświetloną na tablicy interaktywnej wykreślankę w Exercise 1 (Sprawdź się), zawierającą wyrazy: wedding, engagement, hen party, crew, unforgettable, baby shower.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się). Odczytują zdania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach porządkują zdania w spójnie brzmiący dialog w Exercise 4 (Sprawdź się).

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • Do you like taking part in family celebrations? Why? Why not?

  • Which of the moments from people’s lives is the most important to you? Why?

  • Is it better to bring gifts or money to someone’s wedding? Why?

    Następnie prosi uczniów o wykonanie tego zadania pisemnie.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2, 5, 6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pisemnie Exercise 8 (Sprawdź się), piszą zaproszenie na własną rocznicę ślubu.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  1. W drugiej klasie szkoły średniej uczniowie obchodzą „papierową rocznicę” wkroczenia na poziom szkoły średniej (paper anniversary). Nauczyciel może poprosić uczniów, aby, w ramach pracy domowej, przeczytali tekst o historii papieru. Opcjonalnie: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_paper

  2. Nauczyciel informuje uczniów, że choć chciałby poprosić ich o wykonanie prac z papieru, jest to nieekologiczne i dlatego prosi o wymyślenie nowej, ekologicznej nazwy pierwszej rocznicy.