Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiuje się siłę wypadkową? |
Grupa docelowa: | II etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry ‑ Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | burza mózgów, pokaz multimedialny, analiza pomysłów, poszukująca |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | grafika interaktywna na temat siły wypadkowej, na przykładzie skoku spadochronowego; zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak definiuje się siłę wypadkową?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału i dyskutują na temat sił składowych oraz siły wypadkowej. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie, w grupach, rozwiązują zadania 1, 2, 3, 5, 8 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału oraz rozwiązując w domu zadania nr: 4, 6, 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może być wykorzystane przed lub po lekcji. |