Numer e‑materiału: Temat 51
Autor e‑materiału: Magdalena Ostrowska, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Hej, dzieci, segregujcie śmieci!
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego oraz świadomość ekologiczną w zakresie przyczyn i skutków segregacji odpadów, a także świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe, lokalne i narodowe.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
VIII. Edukacja muzyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki. Uczeń:
2) słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp. oraz z towarzyszeniem prostych opracowań instrumentalnych;
7) słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
2 Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej. Śpiew. Uczeń:
4) śpiewa dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech, przy zachowaniu naturalnej skali głosu;
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
4) odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych, informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia;
6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo‑skutkowego i czasowego;
8) segreguje odpady i ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania.
I. Edukacja polonistyczna
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
II. Edukacja matematyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami. Uczeń:
2) dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10, liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100 (w prostszych przykładach);
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wyjaśnia zasadność segregowania odpadów.

  • Śpiewa piosenkę.

  • Dobiera odpowiednie gesty do melodii piosenki.

  • Klasyfikuje elementy według określonej cechy.

  • Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20.

  • Ustala lokalizację pojemników na zużyte baterie w najbliższej okolicy.

  • Rysuje plakat zachęcający do segregacji śmieci.

  • Opisuje długość procesu rozkładania się wybranych odpadów.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.